El Ladcykel test ⇒ Test af elcykel med lad. Disse 3 ting SKAL du tænke på!

topbesked

Oh Yes! – En el ladcykel er drømmen!

Men hvilken skal du vælge? (Pssst.. jeg valgte en billig el-ladcykel – et valg jeg ikke nødvendigvis vil anbefale til andre)

Jeg  har været hele processen igennem og guider dig til hvilken model, der passer til din pengepung, uanset om du er på udkig efter en billig ladcykel eller én kvalitetscykel.

Du får også guide til 3 ting du SKAL være særligt opmærksom på – det kan komme til at koste dig dyrt! – Forsikring, bremser og rust!

3 ting du SKAL være opmærksom på ved køb af ladcykel med elmotor

Disse 3 ting skal du være særligt opmærksom på:

Forsikring

Det er kedeligt  – jeg ved det – men nødvendigt at pointere!

De elektriske ladcykler er meget populære også hos tyvene – så det er både vigtigt med en god lås og med en indboforsikring.

Hos langt de fleste forsikringsselskaber er du dækket gennem din indboforsikring op til et beløb på 12.000-17.000 kr.

Det kan være nok til de billigste ladcykler med elmotor, men skal du op i de bedre klasser, skal du sandsynligvis købe en tillægsforsikring til din indbo forsikring for at sikre du er tilstrækkeligt dækket.

cykelforskring ladcykel

Typiske forsikringssummer fra Alka, Tryg, Topdanmark og Alm. Brand

Har du en lavere dækning end cyklen du forventer du skal købe – kan du gratis indhente 3 tilbud på forsikring her>>

Også vigtigt at pointere:

Du skal hos langt de fleste selskaber have en forsikringsgodkendt cykellås for at de vil dække hvis de ladcykel bliver stjålet. Sørg derfor for at have dette – også selvom at en stor kædelås ofte er bedre. Du kan risikere at stå uden dækning hvis ikke låsen er på liste over godkendte låse af varefakta nævnet.

Se liste over godkendte låse>>

Så skulle det kedeligste gerne være overstået i forhold til dit valg af el-ladcykel 🙂

Bremser

De billigste ladcykler kører med “v-bremser” på både forhul og baghjul. Dette behøver ikke nødvendigvis at være dårligt – men komponenterne på de billige ladcykler er ofte af en dårlig kvalitet. Det betyder at de har en relativt ringe bremseevne til at starte med.

Når dine hjul så begynder at køre en anelse skævt (grundet manglende opretning / dårlig hjulkvalitet) vil du have 2 muligheder:

  • Lade bremserne støde en anelse på
  • Løsne dem

Lader du bremserne støde en anelse på bliver de slidt hurtigere og du får en dårligere køreoplevelse. Løsner du dem – vil du have en endnu dårligere bremseevne.

Derfor:

Sørg som MINIMUM for at få skivebremser på dine forhjul!

LÆS OGSÅ: Artikel hos DR – Bremserne svigter på ladcykler

Rust

De billigste ladcykler er ikke tilstrækkeligt beskyttet mod rust. De har ikke udelukkende rustfrie skruer og andre komponenter er heller ikke nødvendigvis beskyttet tilstrækkeligt mod rust. Jeg oplevede at cyklen i løbet af 2 uger rustede på de første skruer, derefter ved pedalarme og kæden. Dette var dog i den hårde vinterperiode – men alligevel!

Rust paa cykel krans

Status efter 5 måneder:

Cyklen er rustet endnu mere på især skruer. Det behøver ikke have en stor betydning, men på sigt vil de sætte sig fast og det vil gøre det sværere at servicere cyklen.

Det betyder også at du nok ikke skal regne med den holder i 10 år, omend batteriet på cyklen (som er den dyreste komponent) nok skal dø før cyklen gør det 🙂

Ladcykel test af eGO el-ladcykel

Jeg købte en eGO el cykel med lad.

ego el ladcykel

Jeg valgte den, da den både var flot, havde et stort lad med plads til op til 4 børn, kunne have op til 100 kg. i kassen, god rækkevidde (troede jeg) og en fornuftig pris.

Pris på den udgående model: 9.995 kr. + 1.000 kr. for at få den samlet og så et dækken til hele cyklen til ca. 400 kr. Hertil kommer godkendt cykellås.

I alt ca 11.500 kr.

Dette er i den billige ende for elektriske ladcykler. Batterierne til ladcyklerne koster alene fra ca. 2.500 kr. så det efterlader 7-8.000 kr. til resten af cyklen.

Levering

Levering var ikke inkluderet – så jeg hentede den på årets nok koldeste dag med lånt bil og trailer. Det forløb egentlig relativt problemfrit. Ofte tager forhandlerne mellem 500-1.000 kr. for at få leveret ladcyklen til døren, så husk at få den samlede pris med når du kigger priser.

Det praktiske og tekniske

Cyklen leveres med op til to siddebræt (vi har kun monteret det ene), 4 seler, 2 hynder, præriekaleche, batteri, oplader, skivebremser foran, bøjle lås og skridsikkert underlag. Lasteevne i ladet 100 kg.

Der er også en boks som der er mulighed for at låse under det ene bræt. Alt i alt en ret komplet pakke.

Cyklen har 6 shimano gear, som er lidt i underkanten når der cykles til – her kunne den godt bruge et 7 og 8 gear for at man ikke skal spinde for hurtigt rundt.

6 gear ladcykel

Førstehåndsindtrykket

Det er en rigtig flot cykel og som udgangspunkt kan du ikke se det er billig kvalitet til at starte med.

De første dage

De første dage blev cyklen naturligvis testet. Cyklen pev fra bremserne hvilket undrede mig, men jeg fik at vide at det er normalt. Gearene kørte nogenlunde men ikke helt optimalt.  Ærgeligt, når der endda er betalt for samling.

De første måneder

De første måneder begyndte cyklen at ruste og der var væsentligt mere piveri fra bremse og hjul.

Det viste sig at egerne var alt for løse og bremserne blev justeret til første service hos den lokale cykelbiks, med speciale i reparation af ladcykler – det gav en væsentligt bedre køreoplevelse. Her blev gearene også justeret.

eger montering

Status efter 5 måneder

Bremserne er begyndt at pive igen og der er knækket en enkelt eger på baghjulet som er skiftet. Rusten tager til – og det kan mærkes når der skal løsnes dele, hvor skruen ofte er ret rusten indeni. Hjulene er begyndt at ekse – generelt er der bare flere ting, der så småt begynder at gå i stykker.

Batterikapacitet

Der blev “lovet” en batterikapacitet på op til 40km på det medfølgende 36V 9aH batteri. Det må være en teoretisk grænse – jeg kan højest trække den op på 25-30 km og det er ved ingen last og lav hjælp. Regn med maksimum 20 km i frostvejr og last.

Min konklusion

Cyklen er klart i den for billige ende. 11.500 kr. er meget for en ladcykel – og til den pris burde kvaliteten være en rimelig – og ikke ruste så hurtigt som den gør.

Havde jeg vist batteriet kun holdt 20 km – havde jeg nok heller ikke købt – og så er kvaliteten af især hjulene for ringe. Det viser sig ved at de allerede nu ekser på trods af opstramning. Det vil sige at produktionen af selve hjulet er _for_ billig.

Problemet med at købe en dyrere cykel (ud over prisen) er det forsikringsmæssige.

Hvor kan du købe el-ladcykler

Modellen jeg har købt er ikke længere på lager.

De forhandlere du kan købe fra er blandt andet:

CykelFordeleUlemperLæs mere
BabboeGode cykler
Flere modeller
Dyre
WintherGode cyklerMeget dyre i indkøb
ChristianiaGode cyklerMeget dyre i indkøb
CDONBilligTjek kvalitet inden køb!Læs mere
CargoKidBilligTjek kvalitet inden køb!
AmladcyklerBillig
Forhandlernet
Flere modeller
Tjek kvalitet inden køb!Læs mere
Thansen / XziteBilligTjek kvalitet inden køb
Tager ekstra for tilbehør som ofte er gratis med andre
COOP / MustangBillig
Stort forhandlernet
Stort batteri
Tjek kvalitet inden købLæs mere
Dream bikesBillig
Tjek kvalitet inden køb

To varianter af el-ladcykler

Helt overordnet vil jeg mene at du groft kan dele cyklerne op i 2 varianter. Jeg har ikke belæg for at kategorisere el-ladcyklerne som jeg gør – men hvis du kigger på modellerne vil du se så mange detaljer gå igen, at der om ikke andet er hentet kraftig inspiration i komponenterne og at der derfor er en sandsynlighed for at holdbarheden er tilsvarende min model.

  1. Dem der er produceret til de danske forhold
  2. Kina modellerne (De er ikke nødvendigvis samlet eller produceret i Kina)

De første cykler er kvalitetscyklerne. Det er f.eks. Babboe, Winther og Christania cyklerne. SCO har tidligere fået gode anmeldelser for deres almindelige cykler og deres ladcykel ser også tilpas anderledes produceret ud – så måske den kan holde til det danske vejr?

Kina modellerne er efter min overbevisning ikke nødvendigvis bygget til det danske vejr. Du kan derfor være heldig eller uheldig i forhold til holdbarhed. Xcite cyklen fra Thansen, CargoKid, Rull.dk og Cargo 9000 er efter min mening i denne kategori.

Min anbefaling til køb

Jeg har ikke prøvet dem alle i praksis – og det vil være individuelt hvilken cykel, der er den rigtige for dig.

Men:

Jeg tror de fleste vil blive rigtige glade for Babboes cykler, men de er også prissat relativt højt.

Hvis du derfor er på et lavt budget:

Jeg ville klart gå efter én med et stor forhandlernet, så du har mulighed for at gå fysisk i butikken med de ting, der ikke virker efter hensigten. AMladcykler har f.eks. mange forhandlere og over 30 dansk håndbyggede ladcykel modeller fra deres fabrik i Veksø.

Der er typisk forhandlere i de større byer: København, Odense, Aarhus og Aalborg. De større forhandlere tilbyder typisk også finansiering på disse cykler.

Husk fokus på forsikring, rustbeskyttelse, bremser og (hvis vigtigt for dig) batterikapacitet.

El ladcykel tilbud

Det er ikke ofte at der kommer decideret tilbud på ladcykler. Især ikke i øjeblikket hvor en hel del af forhandlerne melder udsolgt på varelageret og har 1-2 måneders ventetid på levering af el ladcykler.

Det bedste “tilbud” netop nu er efter min mening: COOP ladcyklen

Du skal dog være hurtig – da de allerede har været udsolgt 3 gange i sommersæsonen 2019 – og i skrivende stund midt juli 2019 – skriver COOP: “Der er mange skrevet op, så du skal nok være hurtig.”

Alternativt er det oftest ved Bilka, Coop Shopping og Wupti at du kan være heldig at ramme ind i en kampagne hvor de eksempelvis har 20-30% på cykler henover en weekend. Jeg har desværre ikke tid til at vedligeholde med konkrete tilbud fra uge til uge.

El ladcykel deal

Der er ikke mange “deals” på ladcykler. De fleste er på det jeg vil kalde for “kina modellerne” – altså absolut de modeller jeg kun vil anbefale vil du selv har stor erfaring og lyst til at skrue på din ladcykel. Ofte er forhandleren en online forhandler, der ikke har en fysisk cykelbutik. Du står derfor rigtig dårligt hvis der skulle ske noget med cyklen og fejlen skal udbedres.

El ladcykel test

Der er endnu ikke officielle test af alle ladcyklerne på de danske marked – så benyt erfaringer som mine, tjek trustpilot og hør din venskabskreds.

Vedligeholdelse af din el ladcykel

Når du har fået købt din el ladcykel er det vigtigt at du også får vedligeholdt den – så den holder længst muligt.

værktøj egerskift

De 2 vigtigste ting er:

  1. Det første servicecheck
  2. Batteri vedligeholdelse

Det første servicecheck af cyklen burde du få udført at en fagmand ca. 2 måneder efter du har fået cyklen. Her skal der efterspændes (især eger), justeres bremser og smøres. Dette er det vigtigste servicecheck at få klaret. De fleste cykelhandlere kan klare det for mellem 2-500 kr.

Batterivedligeholdelsen kan du selv klare.

Her er det vigtigste i forhold til batteriet:

  • Kør det aldrig helt fladt
  • Lad det op med jævne mellemrum hvis ikke du buger cyklen
  • Udsæt det ikke for frost (eller ekstrem varme)

Kører du ofte batteriet helt fladt (især uden at lade det med det samme) – vil batteriet miste kapacitet. Det samme sker hvis du ikke bruger det jævnligt og ikke får det ladt op. Udsætter du batteriet for frost i længere perioder – vil cellerne også dø med mindsket kapacitet til følge. Og det er rigtigt ærgeligt, da batteriet er én af de dyreste komponenter (ca- 2.500-4.000 kr).

Har du købt én af de billigste elcykler vil jeg anbefale dig skifte skruerne til rustfri skruer, eller alternativt sprøjte dem med et rustbeskyttende middel (gerne på hele skruen og gevindende)

Hvad med en brugt ladcykel?

Du kan sagtens give dig i kast med køb af en brugt ladcykel. Der vil ofte være penge og spare – og det du sparer kan du evt. bruge på vedligeholdelse / skift af dele. Benyt dba eller gul & gratis.

Vær dog opmærksom på at du formentlig ingen garanti har og at det kan være svært at teste særligt batterikapaciteten inden køb. Vær særligt varsom ved kina modellerne.

Opsummering
Dato
Primære produkt
eGo El ladcykel
Min vurdering
31star1star1stargraygray

Author: admin

Del Denne Artikel På

14 Kommentarer

  1. Hej – jeg var netop faret vild i ladcykel junglen, og sikke et godt kompas din artikel er. Den hjalp meget til at finde den rigtige for vores familie.
    Tak for det 👍

    Send Svar
    • Super! – Godt det kunne bruges 🙂 Hvad for en cykel endte du med?

      Send Svar
  2. Interessant artikel. Jeg købte selv en coop mustang el ladcykel, og jeg kan heldigvis ikke genkende nogle af dine problemer, selv efter mange kilometer. Desværre er de vist stoppet med at sælge denne model, da den er kraftigt anbefalelsesværdig til prisen på cirka 11k.

    Send Svar
  3. Hej Casper. Tak for din kommentar. Godt at høre andres erfaringer!
    Mvh Anders

    Send Svar
  4. seaside bike, er her nogen der kan give en anbefaling på disse ?
    de er i den dyre ende, men den er udstyret med alt det bedste indenfor lad cykel.
    pånær lige anti tilt function, noget som kun trio og babboe laver, hvis jeg ikke tager helt fejl.
    det giver lidt bedre køreglæde vil jeg tro, uden selv at have prøvet det.

    men det er lidt mærkligt der ikke er meget info omkring seaside bike, kunne godt tænke mig lidt mere information/review omkring dem.

    Send Svar
    • Hej Nils,
      Beklager den lange svartid. Jeg har ikke selv konkret erfaring med dem.
      Mvh Anders

      Send Svar
    • Har nu haft vores i ca. To måneder. Har oplevede for mange problemer (knækkede sæde, gear i stykker, regn siver i kalechen) og leverer den tilbage. Så dyr en cykel burde ikke være så problematisk fra starten…

      Ærgerligt, da den er rigtig god at køre på, når den virker…

      Send Svar
      • Hej Jay,
        Tak for dit input! Det sætter jeg pris på.
        Mvh Anders

        Send Svar
  5. tanhjul og kæde ruster kun hvis man ikke smørre delene hver 14 dage som minimum især om vinteren

    Send Svar
    • Hej Morten,
      Tak for tip – det er delt med andre læsere.
      Mvh Anders

      Send Svar
  6. Hvordan kan det være, at du ikke har Christiani ladcykler med på listen? Det må da næsten være den første, man undersøger i ladcykel-verdenen, eller er det kun i København? 🙂

    Send Svar
    • Hej Per,
      Tak for din kommentar. Det står sammen med Winther – men jeg skiller dem ad – så det er mere synligt 🙂
      Mvh Anders

      Send Svar
  7. har du nogle erfaringer med cargokid el ladcykel og deluxe modellen? vi skal ud og have en og vi har ude og prøvekøre begge modeller igår, og synes ladcykel var meget levende på vejen, men måske alle ladcykler er det?

    Send Svar
    • Hej Anna,
      Jeg har ikke konkrete erfaringer med den model, men vil mene der er stærke paralleler til modellen jeg selv har. Det er helt rigtigt at den føles levende på vejen. Jeg skal ikke kunne sige om alle modeller føles sådanne – men kan berolige dig med at man efter 2-3 ture vænner sig til det, og at min model herefter ikke føles som om den er levende. Mit gæt er at hvis man køber modeller, der har indbygget drejetilt funktion, at man vil minimere denne effekt. Du kan forsøge om modellen fra Babboe føles anderledes, hvis du fortsat vil i det “rimelige” segment.
      Mvh Anders

      Send Svar

Send Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Share This