El Ladcykel test – Test af elcykel med lad. Disse 3 ting SKAL du være obs på!

Oh Yes! – En el ladcykel er drømmen!

 

Men hvilken skal du vælge? (Pssst.. jeg valgte en billig el-ladcykel – et valg jeg ikke nødvendigvis vil anbefale til andre)

Jeg  har været hele processen igennem og guider dig til hvilken model, der passer til din pengepung, uanset om du er på udkig efter en billig ladcykel eller én kvalitetscykel.

Du får også guide til 3 ting du SKAL være særligt opmærksom på – det kan komme til at koste dig dyrt! – Forsikring, bremser og rust!

 

3 ting du SKAL være opmærksom på ved køb af ladcykel med elmotor

Disse 3 ting skal du være særligt opmærksom på:

Forsikring

Det er kedeligt  – jeg ved det – men nødvendigt at pointere!

De elektriske ladcykler er meget populære også hos tyvene – så det er både vigtigt med en god lås og med en indboforsikring.

Hos langt de fleste forsikringsselskaber er du dækket gennem din indboforsikring op til et beløb på 12.000-17.000 kr.

Det kan være nok til de billigste ladcykler med elmotor, men skal du op i de bedre klasser, skal du sandsynligvis købe en tillægsforsikring til din indbo forsikring for at sikre du er tilstrækkeligt dækket.

cykelforskring ladcykel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Typiske forsikringssummer fra Alka, Tryg, Topdanmark og Alm. Brand

Har du en lavere dækning end cyklen du forventer du skal købe – kan du gratis indhente 3 tilbud på forsikring her>>

Også vigtigt at pointere:

Du skal hos langt de fleste selskaber have en forsikringsgodkendt cykellås for at de vil dække hvis de ladcykel bliver stjålet. Sørg derfor for at have dette – også selvom at en stor kædelås ofte er bedre. Du kan risikere at stå uden dækning hvis ikke låsen er på liste over godkendte låse af varefakta nævnet.

Se liste over godkendte låse>>

Så skulle det kedeligste gerne være overstået i forhold til dit valg af el-ladcykel 🙂

Bremser

De billigste ladcykler kører med “v-bremser” på både forhul og baghjul. Dette behøver ikke nødvendigvis at være dårligt – men komponenterne på de billige ladcykler er ofte af en dårlig kvalitet. Det betyder at de har en relativt ringe bremseevne til at starte med.

Når dine hjul så begynder at køre en anelse skævt (grundet manglende opretning / dårlig hjulkvalitet) vil du have 2 muligheder:

  • Lade bremserne støde en anelse på
  • Løsne dem

Lader du bremserne støde en anelse på bliver de slidt hurtigere og du får en dårligere køreoplevelse. Løsner du dem – vil du have en endnu dårligere bremseevne.

Derfor:

Sørg som MINIMUM for at få skivebremser på dine forhjul!

LÆS OGSÅ: Artikel hos DR – Bremserne svigter på ladcykler

Rust

De billigste ladcykler er ikke tilstrækkeligt beskyttet mod rust. De har ikke udelukkende rustfrie skruer og andre komponenter er heller ikke nødvendigvis beskyttet tilstrækkeligt mod rust. Jeg oplevede at cyklen i løbet af 2 uger rustede på de første skruer, derefter ved pedalarme og kæden. Dette var dog i den hårde vinterperiode – men alligevel!

Rust paa cykel krans
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Status efter 5 måneder:

Cyklen er rustet endnu mere på især skruer. Det behøver ikke have en stor betydning, men på sigt vil de sætte sig fast og det vil gøre det sværere at servicere cyklen.

Det betyder også at du nok ikke skal regne med den holder i 10 år, omend batteriet på cyklen (som er den dyreste komponent) nok skal dø før cyklen gør det 🙂

 

Ladcykel test af eGO el-ladcykel

Jeg købte en eGO el cykel med lad.

ego el ladcykel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Jeg valgte den, da den både var flot, havde et stort lad med plads til op til 4 børn, kunne have op til 100 kg. i kassen, god rækkevidde (troede jeg) og en fornuftig pris.

Pris på den udgående model: 9.995 kr. + 1.000 kr. for at få den samlet og så et dækken til hele cyklen til ca. 400 kr. Hertil kommer godkendt cykellås.

I alt ca 11.500 kr.

Dette er i den billige ende for elektriske ladcykler. Batterierne til ladcyklerne koster alene fra ca. 2.500 kr. så det efterlader 7-8.000 kr. til resten af cyklen.

Levering

Levering var ikke inkluderet – så jeg hentede den på årets nok koldeste dag med lånt bil og trailer. Det forløb egentlig relativt problemfrit. Ofte tager forhandlerne mellem 500-1.000 kr. for at få leveret ladcyklen til døren, så husk at få den samlede pris med når du kigger priser.

Det praktiske og tekniske

Cyklen leveres med op til to siddebræt (vi har kun monteret det ene), 4 seler, 2 hynder, præriekaleche, batteri, oplader, skivebremser foran, bøjle lås og skridsikkert underlag. Lasteevne i ladet 100 kg.

Der er også en boks som der er mulighed for at låse under det ene bræt. Alt i alt en ret komplet pakke.

Cyklen har 6 shimano gear, som er lidt i underkanten når der cykles til – her kunne den godt bruge et 7 og 8 gear for at man ikke skal spinde for hurtigt rundt.

6 gear ladcykel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Førstehåndsindtrykket

Det er en rigtig flot cykel og som udgangspunkt kan du ikke se det er billig kvalitet til at starte med.

De første dage

De første dage blev cyklen naturligvis testet. Cyklen pev fra bremserne hvilket undrede mig, men jeg fik at vide at det er normalt. Gearene kørte nogenlunde men ikke helt optimalt.  Ærgeligt, når der endda er betalt for samling.

De første måneder

De første måneder begyndte cyklen at ruste og der var væsentligt mere piveri fra bremse og hjul.

Det viste sig at egerne var alt for løse og bremserne blev justeret til første service hos den lokale cykelbiks, med speciale i reparation af ladcykler – det gav en væsentligt bedre køreoplevelse. Her blev gearene også justeret.

eger montering
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Status efter 5 måneder

Bremserne er begyndt at pive igen og der er knækket en enkelt eger på baghjulet som er skiftet. Rusten tager til – og det kan mærkes når der skal løsnes dele, hvor skruen ofte er ret rusten indeni. Hjulene er begyndt at ekse – generelt er der bare flere ting, der så småt begynder at gå i stykker.

Batterikapacitet

Der blev “lovet” en batterikapacitet på op til 40km på det medfølgende 36V 9aH batteri. Det må være en teoretisk grænse – jeg kan højest trække den op på 25-30 km og det er ved ingen last og lav hjælp. Regn med maksimum 20 km i frostvejr og last.

Min konklusion

Cyklen er klart i den for billige ende. 11.500 kr. er meget for en ladcykel – og til den pris burde kvaliteten være en rimelig – og ikke ruste så hurtigt som den gør.

Havde jeg vist batteriet kun holdt 20 km – havde jeg nok heller ikke købt – og så er kvaliteten af især hjulene for ringe. Det viser sig ved at de allerede nu ekser på trods af opstramning. Det vil sige at produktionen af selve hjulet er _for_ billig.

Problemet med at købe en dyrere cykel (ud over prisen) er også det forsikringsmæssige.

Hvor kan du købe el-ladcykler

Modellen jeg har købt er ikke længere på lager.

De forhandlere du kan købe fra er blandt andet:

CykelFordeleUlemperLæs mere
BabboeGode cykler
Flere modeller
Dyre
Læs mere
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
Christian / WintherGode cyklerMeget dyre i indkøb
Læs mere
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
RullBilligTjek kvalitet inden køb!
Læs mere
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
CargoKidBilligTjek kvalitet inden køb!
Læs mere
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
AmladcyklerBillig
Forhandlernet
Tjek kvalitet inden køb!
Dårlig presse
Læs mere
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
Thansen / XziteBilligTjek kvalitet inden køb
Tager ekstra for tilbehør som ofte er gratis med andre
Læs mere
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
COOP / MustangBillig
Stort forhandlernet
Stort batteri
Tjek kvalitet inden køb
Læs mere
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

To varianter af el-ladcykler

Helt overordnet vil jeg mene at du groft kan dele cyklerne op i 2 varianter. Jeg har ikke belæg for at kategorisere el-ladcyklerne som jeg gør – men hvis du kigger på modellerne vil du se så mange detaljer gå igen, at der om ikke andet er hentet kraftig inspiration i komponenterne og at der derfor er en sandsynlighed for at holdbarheden er tilsvarende min model.

  1. Dem der er produceret til de danske forhold
  2. Kina modellerne

De første cykler er kvalitetscyklerne. Det er f.eks. Babboe, Winther og Christania cyklerne. SCO har tidligere fået gode anmeldelser for deres almindelige cykler og deres ladcykel ser også tilpas anderledes produceret ud – så måske den kan holde til det danske vejr?

Kina modellerne er efter min overbevisning ikke nødvendigvis bygget til det danske vejr. Du kan derfor være heldig eller uheldig i forhold til holdbarhed. AMladcykler, Xcite cyklen fra Thansen, CargoKid, Rull.dk, Cargo 9000 og COOP cyklen er efter min mening i denne kategori.

 

Min anbefaling til køb

Jeg har ikke prøvet dem alle i praksis – og det vil være individuelt hvilken cykel, der er den rigtige for dig.

Men:

Jeg tror de fleste vil blive rigtige glade for Babboes cykler, men de er også prissat relativt højt.

Hvis du derfor er på et lavt budget:

Jeg ville klart gå efter én med et stor forhandlernet, så du har mulighed for at gå fysisk i butikken med de ting, der ikke virker efter hensigten.

Der er typisk forhandlere i de større byer: København, Odense, Aarhus og Aalborg. De større forhandlere tilbyder typisk også finansiering på disse cykler.

Husk fokus på forsikring, rustbeskyttelse, bremser og (hvis vigtigt for dig) batterikapacitet.

El ladcykel tilbud

Det er ikke ofte at der kommer decideret tilbud på ladcykler. Især ikke i øjeblikket hvor en hel del af forhandlerne melder udsolgt på varelageret og har 1-2 måneders ventetid på levering af el ladcykler.

De bedste tilbud netop nu er efter min mening:

Alternativt er det oftest ved Bilka, Coop Shopping og Wupti at du kan være heldig at ramme ind i en kampagne hvor de eksempelvis har 20-30% på cykler henover en weekend. Jeg har desværre ikke tid til at vedligeholde med konkrete tilbud fra uge til uge.

El ladcykel deal

Der er ikke mange “deals” på ladcykler. De fleste er på det jeg vil kalde for “kina modellerne” – altså absolut de modeller jeg kun vil anbefale vil du selv har stor erfaring og lyst til at skrue på din ladcykel. Ofte er forhandleren en online forhandler, der ikke har en fysisk cykelbutik. Du står derfor rigtig dårligt hvis der skulle ske noget med cyklen og fejlen skal udbedres.

El ladcykel test

Der er endnu ikke officielle test af alle ladcyklerne på de danske marked – så benyt erfaringer som mine, tjek trustpilot og hør din venskabskreds.

Vedligeholdelse af din el ladcykel

Når du har fået købt din el ladcykel er det vigtigt at du også får vedligeholdt den – så den holder længst muligt.

værktøj egerskift
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

De 2 vigtigste ting er:

  1. Det første servicecheck
  2. Batteri vedligeholdelse

Det første servicecheck af cyklen burde du få udført at en fagmand ca. 2 måneder efter du har fået cyklen. Her skal der efterspændes (især eger), justeres bremser og smøres. Dette er det vigtigste servicecheck at få klaret. De fleste cykelhandlere kan klare det for mellem 2-500 kr.

Batterivedligeholdelsen kan du selv klare.

Her er det vigtigste i forhold til batteriet:

  • Kør det aldrig helt fladt
  • Lad det op med jævne mellemrum hvis ikke du buger cyklen
  • Udsæt det ikke for frost (eller ekstrem varme)

Kører du ofte batteriet helt fladt (især uden at lade det med det samme) – vil batteriet miste kapacitet. Det samme sker hvis du ikke bruger det jævnligt og ikke får det ladt op. Udsætter du batteriet for frost i længere perioder – vil cellerne også dø med mindsket kapacitet til følge. Og det er rigtigt ærgeligt, da batteriet er én af de dyreste komponenter (ca- 2.500-4.000 kr).

Har du købt én af de billigste elcykler vil jeg anbefale dig skifte skruerne til rustfri skruer, eller alternativt sprøjte dem med et rustbeskyttende middel (gerne på hele skruen og gevindende)

Hvad med en brugt ladcykel?

Du kan sagtens give dig i kast med køb af en brugt ladcykel. Der vil ofte være penge og spare – og det du sparer kan du evt. bruge på vedligeholdelse / skift af dele. Benyt dba eller gul & gratis.

Vær dog opmærksom på at du formentlig ingen garanti har og at det kan være svært at teste særligt batterikapaciteten inden køb. Vær særligt varsom ved kina modellerne.

Opsummering
Dato
Primære produkt
eGo El ladcykel
Min vurdering
3
1star
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
1star
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
1star
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
gray
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
gray
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Skribent: admin

Del dette indlæg på

Send en Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Share This