SCO Premium E-Cargo el-ladcykel anmeldelse

top besked

Lad det være sagt med det samme.

Med SCO Premium E-Cargo 2023 får du måske markedets bedste ladcykel til prisen!

Men: 

Det kommer med et par ulemper, som du skal tage stilling til.

Kan du leve med dem – så er det et rigtig fornuftigt køb!

Generelt om SCO Premium E-Cargo

SCO ladcyklen kommer med følgende specifikationer:

  • Leveres samlet (du skal kun tage beskyttelsespap af)
  • Hydrauliske skivebremser for og bag (med dobbelt parkeringslås)
  • 13 Ah batteri
  • 9 udvendige gear
  • Kan laste op til 200 kg (135 Kg anbefales)
  • SPES (stille motor)
  • Høj kaleche (i fornuftig kvalitet)
  • Bløde sæder
  • Fornuftige dæk

Lad os gå lidt i detaljer med levering og komponenterne:

Cykles modtages samlet

Når du modtager cyklen (udleveres typisk i vareudlevering hos Bilka), så skal du have en saks, pen / papir,  og evt. en cykelpumpe og lås med.

Du skal ganske simpelt bare klippe beskyttelses pap, strips og andet af, og så inspicere om der er skader på cyklen. Find stelnummeret (sidder under kranken på cyklen), og noter stelnummeret på cyklen. Tag gerne billede af din kvittering.

Der er luft i cyklen, men det kan være en god idé at supplere op til korrekt dæktryk med en cykelpumpe med manometer.

Cykellåsen du monterer, bør være forsikringsgodkendt. Se liste over godkendte låse her>>

udpakning af cyklen

Bremserne

Denne model leveres med hydraulisk skivebremser på både forhjul og baghjulet. Det er fornemt og sikrer effektiv opbremsning, selv hvis du kun bremser med én hånd. De hydrauliske bremser fungerer problemfrit i al slags vejr og er langt hen ad vejen vedligeholdelse frie.

Når det er sagt – så kan de være lidt svære at justere og selv for mekanikere, kan det være svært at få en ensartet opbremsning på forhjulene.

Det betyder at du kan risikere en skævbremsning, som er lidt ubehageligt at køre med og hvis ikke du har begge hænder på styret, vil cyklen dreje.
Det er ikke en fejl, som jeg vil holde mod cyklen, da det sker på andre modeller også – men vær opmærksom på at du måske vil skulle have den ind til justering, hvis du ikke selv kan.

Bemærk at produktteksten skriver at 2023 modellen leveres med Bengal bremser, mens billederne viser Tektro bremser. Det har ikke nogen praktisk betydning – men hvad du præcist får – står hen i det uvisse 😅. 

hydrauliske bremser

Batteriet

Modsat mange andre modeller på markedet får du med SCO en generøs størrelse batteri på hele 13 Ah. I praksis giver det dig en rækkevidde på ca. 30-45 kilometer. Det kommer an på hvor bakket terræn du kører i, om det er koldt eller varmt, hvor meget du vælger at skrue op for assistencen mv.
Kort fortalt – så kan du ikke regne med den distance som mange salgsannoncer hos forhandlerne skriver – men du kan til gengæld sammenligne kapaciteten på batterierne.

Det fungerer simpelt at slide batteriet af og på, og opladning er ligetil (sæt stikket i, og du kan se restkapacitet og opladningsstatus). Jeg har oplevet 3 mindre ting med batteriet og opladeren:

  • Batteriet satte sig fast i frostvejr (fair nok)
  • Låsen til batteriet havde svært ved at (åbne/lukke)
  • Opladeren kortsluttede

At batteriet fryser til kan nok ske på de fleste cykler. Men kort efter køb – ca. 4 måneder, begyndte låsen at drille (svær at åbne), og på trods af den blev smurt hos forhandleren, gik der kun kort tid før den strejkede igen. Efter jeg selv smurte den med silikonespray, har den dog kørt upåklageligt siden.

I forhold til opladeren, døde den pludseligt ved tilslutning til batteri efter ca. 5 måneder. Der var ingen problemer med at få en ny af Bilka/BikeRep – men vær opmærksom på at det ikke nødvendigvis sker fra dag til dag.

    Batteriindikator

    Motor, Gear og Last

    Bilka skriver at du må laste cyklen op til 200 kg, med varsel om en længere bremselængde. Det er ret generøst, og min erfaring er at den sagtens kan holde til 160 kg+, og stadig bremse effektivt! Sæderne kan sagtens holde til en god vægt (+100 kg).

    Du får hele 9 gear, og det er fedt at du rent faktisk selv kan få lov til at bidrage til at få batteriet til at holde længere, uden at du skal spinne som en sindssyg, som du skal på nogle ladcykler som kun har 6 gear. Eneste ulempe ved de mange gear er at du så skal nedgeare kraftigt, hvis du f.eks. pludseligt skal stoppe for rødt. Og det er nødvendigt at nedgeare, da du ellers har svært ved at få gang i cyklen igen ved for højt et gear.

    Motoren er den helt store anke på denne model efter min mening.

    Den er simpelthen ikke kraftig nok til modellen, kombineret med controlleren / samspillet med batteriet.

    Det betyder at:

    Til at starte med (de første 3-4 kilometer) er der rigeligt med overskud i motoren, og den kan sagtens nå topfarten på 25 km/t. Derefter falder assistancekurven, hvilket betyder mindre trækkraft generelt og at den “aldrig” når sin topfart. 

    I praksis kommer du til at “sænke” hele cykeltrafikken, da den har svært ved at komme op i fart op ad bakker og selv på lige vej, jo mindre batteri, der er tilbage.

    Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor SCO har produceret modellen sådanne, for den kan jo sagtens producere effekten de første kilometer, hvor batteriet er frisk, men det taber simpelthen pusten, i stedet for at levere maksimal effekt.

    Det må være gjort for at kunne levere maksimal rækkevidde, men jeg havde ønsket at der i stedet var fokus på at kunne holde 25 km/t.

    Men:

    Når det er sagt – hvis du kan leve med at ikke leverer fuld effekt – så får du stadig assistance fra motoren, bare ikke særligt kraftigt – og så har cyklen altså mange andre fordele, der kan opveje ulemperne.

    I displayet kan du nemt styre det indbyggede lys, aktivere “gå funktionen” og justere hvor meget motoren skal assistere. Det fungerer problemfrit. Dog har jeg oplevet at displayet dugger til – det blev skiftet gratis på garantien.

    Som med andre ladcykler i denne prisklasse skal du sænke farten væsentligt ved sving, ellers tilter den.

    LÆS OGSÅ: Anmeldelse af AMladcykler Ultimate Curve 

    9 gear

    Plads, Kaleche og sæder

    Der er relativt meget plads i kabinen på ladcyklen og sæderne er tykke og bløde. Det betyder ikke at du ikke kan mærke bump på vejen – for det kan du sagtens – men måske ikke i så udtalt grad som andre ladcykler.

    Kalechen er meget høj – og det er positivt – for det betyder at dine børn sidder godt, og selv som voksen med 180 cm, kan du (hvis du klemmer dig lidt sammen) sidde under kalechen, dækket for vind og vejr. Kalechen kan rulles op, men er ikke så let at tage af, og fordi den er så høj, kan det være svært at kommunikere mellem chauffør og passagerer, da der skal råbes højt for at høre hinanden. 

    Kabine på SCO e-cargo elladcykel

    Med tiden ruster øjnene på kalechen, den falmer og snoren på min begynder at gå i stykker. Det kan være enkeltstående, men jeg har ikke gjort yderligere ved det.

    Rust på kaleche

    Som mange andre ladcykler – er kalechen ikke helt vandtæt, og jeg vil anbefale at du får den imprægneret, så den bedre holder vandet ude. Det er ikke svært – se videoen her: 

    Der er 2 bænke (fastmonteret), og et meget lille rum (ikke aflukket) under det ene sæde, hvor du kan have en lås, lidt værktøj, eller poser. Kanten er beskyttet og generelt føles det bare som god kvalitet. Der er 4 seler, så du lovligt kan have f.eks 4 børn med. 

    pude og plads under sæde

    Indstigning kan være lidt svært for små børn, da der ikke er noget fodtrin, så regn med at du selv skal løfte dem ind. For voksne har cyklen en tendens til at tippe (hvilket er normalt for andre ladcykler også), så sørg for at du sidder på sadlen, når nogen stiger ind eller ud.

    Dæk

    Dækkene der leveres med kan variere lidt ud fra leveringstidspunkt.

    Mine var Kenda Khan og har fungeret problemfrit i mange kilometer.

    De er – efter min mening – ikke på højde med det du finder i Schwalbe Marathon Plus eller Vittoria Randonneur, men fungerer umiddelbart fint efter 1 år. 

    LÆS OGSÅ: Sådan skifter du til punkterfri dæk på din ladcykel

    Men:

    Det lader til at nyeste 2022 og 2023 model leveres med Schwalbe Marathon Plus

    LÆS OGSÅ: Test af Cykeldæk  

    kenda kahn dæk

    Pris

    Prisen på cyklen finder du billigst på PriceRunner nedenfor. Der kan være lokale tilbud i din lokale Bilka, som PriceRunner ikke fanger.

    Service og vedligeholdelse

    Generelt set er cyklen her meget vedligeholdelsesfri. Det vigtigste er at smøre kæden, batterilåsen og sørge for pumpet dæk. Det er en god idé at imprægnere kalechen.

    Stort set alle skruer er rustfri – noget jeg ikke forstår hvorfor alle producenter ikke ofrer de få hundrede kroner på!

    En god idé at få foretaget er det første service til ca. 699 kroner gennem CykelMakker, som Salling Group / SCO samarbejder med. Her får du strammet eger og smurt nødvendige dele. Det første service sikrer at du ikke pludselig står med knækkede eger og mange mislyde – så husk nu at få det gjort for at undgå dyre skader efterfølgende.

    CykelMakker er firmaet som Bilka har outsourcet deres cykelreparation til. De brugte tidligere BikeRep – og det fungerede langt hen ad vejen godt, men der kunne være lidt lang reparationstid og BikeRep app’en logger dig nogle gange ud så du ikke modtager status informationer. Om CykelMakker app’en er bedre ved jeg desværre ikke. 

    Fordele og ulemper ved SCO E-Cargo ladcyklen

    Lad os få det opsummeret:

    Fordele

    • God batterikapacitet
    • God kvalitet af komponenter og skruer (kun meget lidt rust)
    • God kabine (herunder sæder og kaleche)
    • Gode vedligeholdelsesfri bremser
    • Fornuftig service gennem BikeRep (ukendt hvordan CykelMakker er)
    • Ok dæk (2022 versionen har nogle gange de rigtig gode Schwalbe dæk!)

    Ulemper

    • Svag motor
    • Lidt lang servicetid / besværlig app
    • Svært at kommunikere fører/passager
    • Vær opmærksom på fugt i displayet

    Alternativer til SCO ladcykel

    Hvis du efter at have læst min anmeldelse er i tvivl om det er den rigtige cykel for dig – så kunne én af følgende måske være et bedre alternativ?

    Konklusion / Samlet bedømmelse

    SCO Premium E-Cargo er nok den ladcykel på markedet hvor du får mest for pengene. Kan du leve med ulemperne, får du en cykel, der nok skal holde i mange år frem.

    Har du selv cyklen, hører jeg meget gerne dine erfaringer – og ellers er du naturligvis velkommen til at stille spørgsmål nedenfor 👍

    Ofte spillede spørgsmål om SCO Premium E-Cargo Elladcykel

    • Hvad er de typiske fejl på SCO Premium E-Cargo?
      De fejl jeg har oplevet er display, oplader og en svag motor, der ikke kan nå topfart

    • Er SCO Premium E-Cargo et godt køb?
      Ja – SCO Premium E-Cargo er blandt de cykler hvor du får mest kvalitet for pengene

    • Ruster SCO Premium E-Cargo meget?
      Nej – der er enktelte dele, der ruster, men langt det meste – inklusiv skruer ruster ikke umiddelbart

    Relevante Artikler:

    Neatsvor X650 Pro Test

    Neatsvor X650 Pro Test

    Her får du en reel test af Neatsvor X650 Pro robotstøvsuger. Den har en god sugeevne og rengør fornuftigt. Læs med og...

    0 kommentarer

    Indsend en kommentar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *