Ladcykler kan blive for billige – og det var min oplevelse med Ego Classic Retro ladcyklen.
En cykel som endte med et forløb i forbrugerklagenævnet hvor sagen blev afgjort til min fordel.
Men uanset – får du her anmeldelse af cyklen.
LÆS OGSÅ: Test af Ultimate Curve fra AMladcykler
eGO Retro Classic elladcykel
Jeg valgte den, da den både var flot, havde et stort lad med plads til op til 4 børn eller 2 børn og én voksen, kunne have op til 100 kg. i kassen, god rækkevidde (troede jeg) og en fornuftig pris.
Pris på den udgående model: 9.995 kr. + 1.000 kr. for at få den samlet og så et dækken til hele cyklen til ca. 400 kr. Hertil kommer godkendt cykellås.
I alt ca 11.500 kr.
Dette er i den billige ende for elektriske ladcykler. Batterierne til ladcyklerne koster alene fra ca. 2.500 kr. så det efterlader 7-8.000 kr. til resten af cyklen.
Det var faktisk den billigste el-ladcykel jeg kunne finde 🤣
Levering
Levering var ikke inkluderet – så jeg hentede den på årets nok koldeste dag med lånt bil og trailer. Det forløb egentlig relativt problemfrit. Ofte tager forhandlerne mellem 500-1.000 kr. for at få leveret ladcyklen til døren, så husk at få den samlede pris med når du kigger priser.
Det praktiske og tekniske
Cyklen leveres med op til to siddebræt (vi har kun monteret det ene), 4 seler, 2 hynder, præriekaleche, batteri, oplader, skivebremser foran, bøjle lås og skridsikkert underlag. Lasteevne i ladet 100 kg.
Der er også en boks som der er mulighed for at låse under det ene bræt. Alt i alt en ret komplet pakke.
Cyklen har 6 shimano gear, som er lidt i underkanten når der cykles til – her kunne den godt bruge et 7 og 8 gear for at man ikke skal spinde for hurtigt rundt.
Førstehåndsindtrykket
Det er en rigtig flot cykel og som udgangspunkt kan du ikke se det er billig kvalitet til at starte med.
LÆS OGSÅ: Test af SCO e-Cargo el-ladcykel
De første dage
De første dage blev cyklen naturligvis testet. Cyklen pev fra bremserne hvilket undrede mig, men jeg fik at vide at det er normalt. Gearene kørte nogenlunde men ikke helt optimalt. Ærgeligt, når der endda er betalt for samling.
De første måneder
De første måneder begyndte cyklen at ruste og der var væsentligt mere piveri fra bremse og hjul.
Det viste sig at egerne var alt for løse og bremserne blev justeret til første service hos den lokale cykelbiks, med speciale i reparation af ladcykler – det gav en væsentligt bedre køreoplevelse. Her blev gearene også justeret.
Status efter 5 måneder
Bremserne er begyndt at pive igen og der er knækket en enkelt eger på baghjulet som er skiftet. Rusten tager til – og det kan mærkes når der skal løsnes dele, hvor skruen ofte er ret rusten indeni. Hjulene er begyndt at ekse – generelt er der bare flere ting, der så småt begynder at gå i stykker, så som sadel og læderet ved styret.
Status 2022
Jeg gør historien kort:
Jeg valgte at klage til forhandleren over en række faktorer med ladcyklen med oplæg til forlig. Desværre kunne vi ikke blive enige, hvorfor sagen endte i forbrugerklagenævnet.
Her er sagen blevet afgjort til min fordel, og forhandleren har efterlevet kravet.
Når det er sagt, så er det en usædvanlig lang og tung proces at køre sådanne en klage. Det gode er at jeg forhåbentlig har været med til at rykke grænsen for kundeservice til en bedre side for dig og mig.
Batterikapacitet
Der blev “lovet” en batterikapacitet på op til 40km på det medfølgende 36V 9aH batteri. Det må være en teoretisk grænse – jeg kan højest trække den op på 25-30 km og det er ved ingen last og lav hjælp. Regn med maksimum 20 km i frostvejr og last.
LÆS OGSÅ: Hvilken el-ladcykel skal jeg vælge
EGO El-ladcykel test – Min konklusion
EGO cyklen er klart i den for billige ende. 11.500 kr. er alligevel en slags penge for en ladcykel – og til den pris burde kvaliteten være rimelig – og ikke ruste så hurtigt som den gør.
Havde jeg vist batteriet kun holdt 20 km – havde jeg nok heller ikke købt – og så er kvaliteten af især hjulene for ringe. Det viser sig ved at de allerede nu ekser på trods af opstramning. Det vil sige at produktionen af selve hjulet er _for_ billig.
Jeg er dog ikke sikker på jeg ville vælge en væsentligt dyrere cykel næste gang. Både på grund af pris, risiko for tyveri og ændring af min forsikring.
0 kommentarer