Her får du komplet guide til valg af cykelpumpe:
Og:
Dybdegående test af den mest solgte cykelpumpe – SKS Rennkompressor.
Du får også:
De cykelpumper, der er de mest solgte i hver pumpe kategori – herunder fodpumper, håndpumper og co2 pumper og hvad du skal være opmærksom på ved valg af cykelpumpe.
Sidst får du:
En guide til hvordan du skal pumpe dit dæk og hvor hårdt du skal pumpe det.
Indholdsfortegnelse
- 1 Hvilken cykelpumpe skal jeg vælge?
- 2 Elektrisk cykelpumpe
- 3 Test af cykelpumpe med manometer (trykmåler) – testvinder SKS Rennkompressor
- 4 Vedligeholdelse af din cykelpumpe
- 5 Ventiltyper i Danmark – sådan pumper du dem
- 6 Det rigtige dæktryk på cyklen
- 7 Levetid på cykelpumper – Forskellen på de billige og de dyre pumper
- 8 Bedst i test – købsanbefaling
Hvilken cykelpumpe skal jeg vælge?
Cykelpumperne findes i følgende varianter:
- Fodpumpe (også kaldet gulvpumpe)
- Håndpumpe
- CO2 pumpe
- Elektrisk cykelpumpe
Fodpumpe
En fodpumpe er det bedste værktøj du kan bruge til at pumpe din cykel.
De fleste fodpumpe har en trykmåler (manometer) monteret – så du kan se dæktrykket på dit dæk og de gør pumpningen af din cykel væsentligt nemmere end med eksempelvis en håndpumpe.
Jeg kan stå inde for følgende 2 modeller:
SKS RENNKOMPESSOR
Hall of Fame – som eneste pumpe i BIKE
Nem at pumpe med
5 års garanti
Tung og solid
Suveræne brugeranmeldelser
Fri fragt
PRO TOURING PUMP
Hurtig til at pumpe cyklen
Pumpehus i stål
Pumpecylinder i stål
Håndpumpe
Håndpumpen er klassikeren som du kender.
Den findes også i en variant kaldet en minipumpe. Om du vælger den ene eller den anden type, betyder ikke det helt store – det burde i begge tilfælde ikke være din primære pumpe, da de typisk enten ikke kan holde til det – eller at du skal bruge for mange kræfter på at pumpe dine dæk.
Jeg anbefaler følgende:
TOPEAK POCKET ROCKET
Solid pumpe
Passer til alle ventiler
Effektiv pumpe
ONGEAR MINIPUMPE
Billig
Med beslag
Passer til alle ventiler
CO2 pumpe
En CO2 pumpe består af et “hoved” og så en række standard gaspatroner. Gaspatronerne er engangsflasker. Det er altså ikke den mest miljøvenlige metode – til gengæld er den let at have med at gøre. Bemærk at du kan være uheldig at en patron strejker. Skal du have den med på tur kan det altså godt svare sig at have mere en én flaske med. Én flaske holder som regel til at pumpe et dæk med fuldt tryk.
Markedet for disse pumper er ikke så udbredt endnu. Jeg ville gå efter denne model fra SKS – og så huske at tilkøbe ekstra patroner. Modellen fra SKS passer til alle ventiltyper og der er et beslag med så du kan have den fast på cyklen hvis du vil. En perfekt løsning i tilfælde af punkteringer på længere ture.
Elektrisk cykelpumpe
En elektrisk cykelpumpe giver super god mening for dig, der løbende pumper dine dæk op, og gider holder den elektriske cykelpumpe opladt.
Afhængig af dit lufttryk, så kan de elektriske cykelpumper ca. lade dine dæk op 5-20 gange, afhængig af hvor meget luft der skal i.
Herefter skal de oplades – typisk via USB C.
Jeg vil anbefale Osram Tyreinflate 2000. Den er anerkendt på markedet og sælges i flere cykelforretninger samt af f.eks. FDM.
Find bedste pris på den her:
Test af cykelpumpe med manometer (trykmåler) – testvinder SKS Rennkompressor
For 2 år siden besluttede jeg mig for at skifte hånd cykelpumpen – ja klassikeren du kender – ud med en fodpumpe – og valget faldt på en fodpumpe fra Harald Nyborg med manometer.
Egentlig en pumpe jeg var ret glad for – problemet er bare at produktionen er _for_ billig. Jeg endte først med en lidt skæv stang, dernæst med en pumpe uden tryk. Jeg vil gætte på at hovedet i bunde en er knækket eller slået skævt. Den holdt små 2 år – og kvitteringen er for længst væk.
Hvorfor SKS Rennkompressor
Jeg besluttede derfor at det nu er tid til en “ordentlig cykelpumpe”. Efter lidt research faldt valget på en SKS Rennkompressor af 3 årsager:
- Den er solidt bygget
- Der er 5 års garanti
- Super positive brugeranmeldelser (og professionelle test)
Solidt produkt
Selve basen med indbygget manometer er i solidt jern, så du er sikker på at foden bliver stående, der hvor du placerer den. Det kan være rart hvis du er nødt til at operere den med én hånd.
Det kan ske f.eks. på børnecykler hvor der ikke helt er plads til “lufthovedet”, og du derfor er nødt til holde det med den ene hånd, mens du pumper med den anden.
Slangen er udskiftelig, så når gummien uundgåeligt størkner om 10-20 år, er den lige til at skrue af og skifte.
Håndtagene er af træ, der er altså ikke noget plastik, der bøjer, når du trykker “for hårdt”
Pumpen kan pumpe helt op til 16 bar.
Det er ikke nødvendigt – men jeg har en tanke om at er den overdimensioneret på forhånd – så presser du ikke cykelpumpen ved at pumpe op til 8 bar – det gør du ved at tage din harald pumpe som er dimensioneret til maks 8 bar – og pumpe 8 bar.
5 års garanti
SKS Rennkompressor er oprindeligt håndbygget. Det er altså et produkt som har bestået en manuel test inden den er sendt i masseproduktion. En person, der har forstand på produktet står inde for kvaliteten – og er der et problem med pumpen, har du mulighed for at reklamere. Bemærk dog at de 5 år kun gælder selve pumpen og ikke ekstraordinært slid.
Selv om der “kun” er 5 års garanti er jeg helt sikker på at du med denne pumpe får en “cykelpumpe for livet”.
Super positive brugeranmeldelser
16 danskere har anmeldt pumpen hos cykelpartner.dk – se alle anmeldelser ved at klikke på billedet nedenfor.
De første indtryk
To ting som træder ind når du modtager varen:
- Størrelsen
- Vægten
Det er en lang fodpumpe. Når håndtaget er helt oppe måler den hele 107 cm. Den er slank nok – men den kommer trods alt til at fylde op i cykelkassen – også selv om fødderne kan slås ind.
Det er heller ikke nogen letvægter. Med sine godt 2 kg. er det ikke en du tager med på hygge cykelturen 🙂
Det er ting som “Alle sliddele kan udskiftes”, “Super pumpe til en super pris”, “Top kvalitet! Har andre fod-pumper men denne her er virkelig lagt bedre end de andre”, der gør det for mig – måske du har det på samme måde?
SKS hævder selv at det er den mest populære cykelpumpe på verdensbasis – produceret siden 1966 i over 4 millioner eksemplarer. Den er testvinder “hall of fame” i magasinet BIKE i 2007.
SKS Rennkompressor i brug
Fodpumpen er super let at bruge. Den har et ventilhoved med 2 udgange. I praksis er det meget sandsynligt at du kun kommer til at bruge den ene af de to, da den passer til de to mest almindelige ventiler vi har herhjemme – racerventilen og Dunlop / aka den typiske citybike ventil.
Det er den mindste af de to huller her:
Montering på cykelventilen
Du tager slangen og sætter hovedet ned over din ventil – så langt den kan og trykker herefter knappen ned. Det lyder simpelt – og det er det! Og så er det bare at pumpe.
Du kan se en video af det nedenfor:
NB: Har du en racerventil skal du lige skrue ventilen lidt løs og sørge for, der er “luft igennem” ved at trykke den ned.
Når du skal pumpe cyklen
Sørg for at slangen ikke er under pres og at du kan stå relativt plan med cykelpumpen. Brug helst begge hænder til at pumpe med og kør den gerne i så lange træk som muligt. Du kan opleve at den ikke lader til at pumpe til at starte med og viser et meget højt tryk.
Det er helt normalt 🙂
Ofte skal pumpen lige have luft igennem først og det kan godt ske at det først sker efter 4-5 pump. Herefter falder nålen til det rigtige tryk, og du vil kunne høre forskel i den måde den pumper på. Herefter er det bare at pumpe dit dæk til det korrekte tryk. Kender du ikke det korrekte tryk – så læs mere om hvordan du finder det nedenfor.
Det rigtig gode ved denne pumpe er stabiliteten og letheden når du pumper. Prøver du med en billig fodpumpe vil du opleve at du skal trykke hårdere og bruge flere kræfter på at holde den stabil – det gør du slet ikke i samme grad med denne pumpe.
Når du skal tage pumpen af igen, tjekker du at det rigtige tryk er nået, klikker pinden på hovedet op og hiver slangen af. Du kan se en video af det her:
Kunne den give mening for dig også? – Køb den med prisgaranti og fri fragt her>>
Vedligeholdelse af din cykelpumpe
Uanset hvilket type af cykelpumpe du har, er der en fælles vedligeholdelse (CO2 pumper undtaget). Minimum et par gange om året bør du give selve stangen en gang syrefri olie. Det kan være WD40 som de fleste har på lager – men gerne én der ikke fordamper så hurtigt. Herved sikrer du at pumpen/cylinderen kører gnidningsfrit. Det kan også godt svare sig at give selve ludthovedets pakninger lidt olie.
Bruger du pumpen meget – bør du måske gøre dette en gang om måneden.
Sørg gerne for at din pumpe står i nogenlunde jævn temperatur hele året. Den har ikke godt af frost, ligesom gummiet ikke har godt af at ligge ugevis i direkte sollys – det mørner det af.
Ventiltyper i Danmark – sådan pumper du dem
Der findes som udgangspunkt 3 forskellige ventiltyper i Danmark.
Hvilken cykelpumpe skal jeg bruge til racerdæk?
Til racerdæk skal bruges typisk en racerventil, også kaldet Presta eller RV ventil. Du vil kunne bruge langt de fleste almindelige pumper, fodpumper, minipumper og CO2 pumper. Når du skal pumpe en racerventil, skruer du den sorte beskyttelseshætte af, løsner ventilen en anelse (den lille guldskrue) og trykker den ned i ½ sekund for at tjekke at der kommer luft igennem. Sæt cykelpumpen ned over så lang du kan og begynd at pumpe. Når du er færdig skrues ventilen ned igen og beskyttelseshætten på.
Hvilken cykelpumpe skal jeg bruge til citybike?
Citybikes kører typisk med en dunlop ventil, også kaldet en almindelig ventil eller en DV ventil. Du vil kunne bruge langt de fleste almindelige pumper, fodpumper, minipumper og CO2 pumper. Dunlop er nem at pumpe, da du bare sætter pumpen på efter at have taget beskyttelseshætten af. Herefter pumper du til du har nået det ønskede tryk. Derefter på med beskyttelseshætten igen.
Hvilken cykelpumpe skal jeg bruge til Mountainbike?
Mountainbikes bruger ofte autoventiler, også kaldet bilventil eller MTB ventil. Du vil kunne bruge langt de fleste fodpumper, da de ofte har et “multihoved” – og så kan du bruge luften på tankstationer.
Det rigtige dæktryk på cyklen
Når du pumper din cykel er det vigtigt at den får det rigtige tryk. Præcis derfor er cykelpumperne med nanometer så gode – men du kan også bruge en tester som denne for at se dit dæktryk. Endelig er der selvfølgelig også metoden med at mærke med fingrene / hånden. Her er tommelfingerreglen at du kun må kunne trykke det ind med 1 mm. Det skal med andre ord føles stenhårdt.
Typisk måles trykket i bar eller psi (ofte er begge angivet). Den bedste måde at finde trykket på er ved at kigge på dækket. Her er der ofte et anbefalet interval og om ikke andet et “max inflate to” tal.
Hvis du ikke kan finde tallet – er en tommelfingerregel at du ikke overpumper dit citybike dæk hvis du giver den 4 bar og din racercykel 5 bar.
Personligt kan jeg bedst lidt at køre med hårde dæk. Det har den fordel at det giver mindre rullemodstand. Ulemperne er lidt højere risiko for punktering (Pssst. her er dit valg af dæk væsentligt vigtigere en dit dæktryk – læs guide til punkterfri cykeldæk her>> – jeg har kørt flere år uden at punktere!), og lidt mindre komfort. Jeg pumper som regel til lige under max inflate grænsen.
Ligesom biler er det vigtigt at have det rette tryk. Det betyder også at du ikke skal køre med for lavt dæktryk. Cyklen bliver sværere at dreje og du slider mere på dækket.
Hvor ofte skal du pumpe dækket?
Går du meget op i dæktrykket ville jeg tjekke det ugentligt. Efter en måned kan du mærke forskellen – så jeg vil anbefale dig mindst én gang om måneden for den dovne 🙂
Levetid på cykelpumper – Forskellen på de billige og de dyre pumper
Når du vælger cykelpumpe er det vigtigt du ikke køber for billigt. Du kommer sandsynligvis til at skulle cykle det meste af dit liv – så selvom du kan få en fornuftig pumpe for trykmåler for 100 kr., så har den bare ikke den samme holdbarhed som de anerkendte modeller – og det viser sig både i lidt mere besværlig daglig brug og i samlet levetid. En billig pumpe vil ikke være ligeså stabil, kunne pumpe ligeså meget luft, og er udført i billigt plast, der let bøjer eller knækker. Tro mig – jeg har været der 🙂
Bedst i test – købsanbefaling
Uanset hvilken type ventil du måtte have på din cykel og hvor stort dit behov er for en cykelpumper – kan jeg kun anbefale at gå helt uden om de billige pumper – hvis du vil have én, der virker i en årrække. Jeg har samlet dem, jeg vurder som det bedste køb i hver kategori nedenfor. TÆNK har desværre ikke foretaget test af cykelpumper.
0 kommentarer