Hvilket cykeldæk er bedst i test 2024? Se listen!

top besked

 

Efter 3 punkteringer på en måned var jeg godt træt af min nuværende cykel og forsøgte at finde frem til hvilke dæk der skulle på hvis man ikke skulle punktere.

Jeg var næsten ude i om man kunne få nogen uden luft – her har jeg dog på fornemmelsen at de nok ikke ville holde så forfærdeligt længe med 12 km kørsel hver dag.

Jeg forsøgte derfor at finde frem til en god guide til cykeldæk – men fandt ikke noget konkret.

Derfor denne guide for dig til at finde frem til det bedste cykeldæk – og guide til montering.

Hvad er et godt cykeldæk?

Det vigtigste for mig var at dækket havde meget svært ved at punktere – derfor faldt mit valg på Vittoria Randonneur. Jeg har super god erfaring med Vittoria til min racercykel (Vittoria) – og Randonneur dækket får i anmeldelse 4.3/5 stjerner på Amazon med flere historier om 0 punkteringer og en holdbarhed på over 10.000 KM. Derfor får det min anbefaling.

Personligt har jeg kørt over 10 år uden punkteringer på det samme Randonneur dæk 💪

Vittoria Randonneur

 

Da jeg skulle have nyt dæk, gik jeg – Ud over at få et punkteringsfrit dæk – efter:

  • Rullemodstand  (Randonneur har gennemsnitlig rullemodstand)
  • Vægt (Randonneur er ikke det letteste dæk)
  • Monteringssværhed (Randoenneur er ikke det nemmeste at montere – det sidder til fælgen)
  • Holdbarhed (Her er Randonneur testet utroligt holdbart. Jeg har kørt over 10 år UDEN at punktere én gang)

Dæk Tabel /oversigt over dæk jeg overvejede:

Jeg er faktisk endt med alle 3 dæk.

  • Schwalbe Marthon Plus på konens “daily rider”, samt ladcyklen.
  • Vittoria Racerdæk på racercyklen
  • Vittoria Randonneur på min citybike

Læs mine erfaringer med billige dæk og de to typer af dæk nedenfor.

Hvorfor ikke bare købe det billigste ”punkterfri” dæk – f.eks fra Harald Nyborg?

Sidst jeg stod i samme situation skiftede jeg til punkterfri dæk fra Harald Nyborg af mærket Busetto. De virkede faktisk ok og til en pris på under 100 kr. pr. punkterfrit dæk virkede det som et røverkøb.

Her er hvordan dækket så ud efter 2 år:

Tydelige sprækker cykeldæk

Fyldt med sprækker.

Det betyder at den beskyttelse det skal give mod skarpe genstande mindskes – og din risiko for punkteringer er derfor væsentligt højere.

I mit tilfælde var det med månedlige punkteringer – temmelig frustrende når man kommer ned til en flad cykel :-).

En overgang virkede det som om Harald havde indset det – og lagerførte Schwalbe – men det er de gået væk fra – og har nu Greenfield (som jeg tænker er deres eget produceret mærke). Om det er bedre en Busetto dæk – tør jeg ikke spå om!

Hvornår skal du skifte dæk på cyklen?

Jeg vil mene efter behov – det vil sige enten når du føler du er begyndt at punktere FOR meget eller når du kan se det slår sprækker. Det betyder at dækket er ved at give op – og er det mere end 5 år gammelt vil du ligeledes ikke have det samme grip / vejgreb som da det var nyt.

Langt fra alle cykler bliver leveret med kvalitetsdæk. Nogle el-ladcykler bliver eksempelvis leveret med lavkvalitetsdæk, som bør skiftes hvis man ikke vil punktere.

Hvem har testet cykeldæk i Danmark?

Mig bekendt har jeg kun kunnet finde en test fra 2011 af Søndagsavisen. Her blev Vittoria Randoenneur kåret som vinder grundet særlig stor holdbarhed.

Vittoria Randonneur Test (Opdateret Oktober 2024)

Du får nu indblik i langtidstesten af Randonneur!

Efter ca. 11 år ser det således ud (uden én eneste punktering!)

Vittoria Randonneur efter 8 år

Det synes jeg er rigtig godt gået!

Der er undervejs ikke blevet kælet specielt meget for dækket i form af tjek af lufttryk mv.

Det viser dog tydelige tegn på slidtage, så der er nok ikke mange år tilbage i det.

Bemærk dog – som du også kan se i kommentarsporet – at andre har haft mindre gode oplevelser med dækket.

Prisen er fra 159 kroner for Randonneur City med refleksside – afhængig af størrelse – Det er BILLIGT!

Se alle størrelser af randonnuer her>>

Randonneur dækket er også kommet i en opdateret version med endnu bedre beskyttelse. Dette har jeg dog ikke testet i praksis. 

Se det nye randonneur dæk her>>

Schwalbe Marathon Plus test (Opdateret Oktober 2024)

Schwalbe har jeg ikke testet så længe som Randonneur, men konen har kørt med det dagligt 16 km om dagen i nogle år (sammenlagt – forklaring følger)

Marathon Plus er nok et endnu stærkere anti-punkteringsdæk end Randonneur.

Schwalbe Marathon Plus

Men:

Her hvordan det første sæt Marathon Plus så ud efter kun 15 måneder:

Schwalbe Marathon Plus efter 15 måneder

Det er dog væsentligt at pointere at:

Dækkene er ombyttet uden problemer af Schwalbe.

Og:

At de på trods af dette heller ikke er punkteret én eneste gang og har kørt gennem glasskår ofte!

Dækkene har været pumpet op til ca. 6.5 bar, men har periodisk været nede kortvarigt på 4 bar før pumpning.

Dækkene fra Schwalbe i denne størrelse bør ligger i intervallet 5.5-7.5 bar.

Det er altså efter min mening ikke dæk der har kørt med vildt undertryk, men Schwalbe mener at det måske er derfor de er sprukket.

hvis du bestemmer dig for Schwalbe dækket (som jeg vil gætte på er Danmarks mest solgte punkterfrie cykeldæk) så husk endeligt at få en cykelpumpe med manometer og tjek dæktrykket hver uge.

schwalbe marathon plus marts 2022 sprækker

Når det er sagt – er jeg ikke mere nervøs for dækket – end at det også er det brand jeg har valgt at køre med, da jeg skulle have nye punkterfri dæk på min ladcykel.

Jeg hører enormt gerne fra andre i kommentarsporet – hvis i også har oplevet dårlig levetid på dækket – for det er absolut ikke mit indtryk at der er generel utilfredshed i markedet på holdbarheden af dette dæk.

Find Schwalbe Marathon Plus billigt her>>

Se også prissammenligning på Marathon lus fra PriceRunner her: 

Kevlar cykeldæk

Blot fordi et cykeldæk har markeringen “Kevlar”, har det ikke nødvendigvis en god evne til at forhindre punkteringer. Der er nemlig ingen regler for hvor tykt kevlar laget skal være. 

Ej heller markeringen som punkteringsfrit dæk, sikrer dig mod punktering – da dette heller ikke er en “beskyttet titel”.

Hvad gør du så?

Undersøg kvaliteten af dækket, producenten og meget andet på google hvis du bestemmer dig for et andet dæk end de anbefalede. Kan du ikke finde artikler om det – så brug pengene andetsteds.

Du kan selvfølgelig være heldig og ende med et ok dæk – men du kan også købe katten i sækken og så stå med samme hovedpine som tidligere, efter et kort periode!

Og seriøst:

Prisforskellen er som regel under 200 kroner fra et dæk, der kan holde i 5-12 år, frem for et, der MÅSKE kan holde i 2. 

Punkterfri dæk

Egentlig findes punkterfri dæk ikke – medmindre du går over i samme type som der findes til barnevogne – hvor det er en form for gummi hele vejen igennem.

Det er endnu ikke udbredt i forhandlernettet på det danske marked så du kan få hjælp til montering, og bestiller du direkte, er der måske fortsat leverance problemer, og montering (samt særligt afmontering) er besværlig.

Når de kommer tilgængeligt på massemarkedet, er der dog ingen tvivl om at det vil kunne svare sig for mange mennesker, der ikke har fokus på at have “det hurtigste dæk” eller dækket med “mest vejgreb”.

Så:

Anbefalingen er at du går med Randonneur eller Marathon Plus hvis du vil have et punkterfri cykeldæk.

Du kan sikre dig mod punktering på 3 måder:

  1. Ved at have et godt cykeldæk (min anbefaling)
  2. Ved at køre med et indlæg inde i  dækket (besværligt – men virker)
  3. Ved at have en selvlappende slange (hvilket jeg ikke vil anbefale, da ventilen med tiden bliver “træt” og du dermed har svært ved at pumpe dækket.)

Hvilken cykeldæk størrelse skal du vælge?

De 2 mest almindelige størrelser er :

700x25c – til racercykler

700x32c – til citybikes

Den bedste måde at finde ud af hvilket dæk du skal bruge er at kigge på det eksisterende. Der vil som regel stå den eksisterende størrelse i form af f.eks. 700x32C eller 700x40C

Ellers kan du bruge denne cykel tabel guide til at finde det rigtige dækstørrelse>>

Du kan som regel gå lidt op eller lidt ned i størrelse. 

Min anbefaling:

Har du f.eks. et 700x38c på nu, og ikke kan få den præcise størrelse, så gå hellere lidt ned i størrelse (f.eks. 35c) i stedet for op i størrelse (f.eks. 40c), da du kan risikere at dækket støder mod dine skærme. 

Hvor skal du købe dit cykeldæk henne?

Uanset om du er fra Aarhus, Aalborg, København eller Odense vil jeg anbefale dig at købe det online. Mit er købt via cykelpartner.dk, der giver fri fragt over 349 kr. og 365 dages returret. Det er naturligvis helt op til dig hvor du køber det.

Sådan monterer du dækket selv

Du kan sagtens selv – jeg tror på dig!

Så:

Efter bestilling af dækket skal du naturligvis have monteret det.

Jeg har lavet en kort 4 trins guide til skift af dæk.

Trin 1 – Værktøj

Det værktøj du skal bruge kommer an på om det er fordæk, bagdæk eller begge du skal skifte. Som udgangspunkt skal du som minimum bruge;

Afhængig af gearsystemet skal du muligvis bruge yderligere værktøj. Om du vil bruge dækjern af jern – eller af plastik er op til dig. Bruger du dækjern af jern – skal du passe på du ikke  ”niver” slangen i stykker ved montering.

parktool dækjern

Du kan købe ovenstående 3 stk. parktool dækjern i plastik til 29 kr. her>>

Trin 2 – Afmontering af dækket

Start med at lukke luften ud af slangen. Når den er flad – kan du på den ene siden af ventilen sætte et dækjern ned og løfte dækket ud over fælgkanten.

dækjern ved fælg

Tag herefter det næste dækjern og sæt det på den anden siden af ventilen og løft også her dækket ud over fælgen.

dækjern 2.stk

Herefter kan du tage dækjernet og køre det rundt langs fælgen og dermed frigøre dækket fra fælgen. Når kanten er ude over i den ene side – kan du nå ind og hive ventilen/slangen ud (husk at fjerne ventil omløber skruen på den modsatte side). Herefter er dækket lige til at tage helt af fælgen.

Jeg har optaget følgende video, der viser skiftet.

Se nedenfor:

Trin 3 – Tjek fælgen

Når du har fået afmonteret dækket er det vigtigt at sørge for at fælgen er helt ren og især at den er fri for småsten, glasskår eller andet der kan punktere en ny slange. Kør en finger igennem eller vask den og sørg for den er tør igen før montering af nyt dæk. Fælgbåndet skal være intakt.

fælgbånd intakt

Trin 4 – Monter det nye dæk (og slange)

Tjek rotationsvejen på dækket! Det SKAL vende rigtigt, da afledning af vand mv. kun virker korrekt i den éne retning. Det er som regel angivet på dækkets ene side.

Rotationsretning cykeldæk

Sådan monteres dæk og slange:

  • Pump slangen så den får form. Det skal ikke pumpes helt op, men bare en smule, så det bliver rundt. Så er det lettere at montere slangen korrekt i det nye dæk.
  • Monter herefter den ene side af dækket på fælgen.
  • Herefter sætter du slangen i ved at snige ventilen ind mellem dækket og fælgen.
  • Fold slangen ind hele vejen rundt så den kommer til at ligge pænt.
  • Begynd herefter monteringen af dækket – start ved ventilen med at trykket dækket hårdt ned og fortsæt herefter næsten halvejs rundt.
  • Start herefter forfra mod den anden siden, således at det stykke der mangler er modsat ventilen. Dette trykkes på til sidst.

Nye dæk kan være svære at få rullet på uden dækjern.

Et par tips er at lukke luften ude af slangen igen og pressen dækket så meget som muligt mod det stykke, der mangler, eller smøre eksempelvis brun sæbe på kanten af dækket og evt. Fælgen for at den lettere glider på. Kan den sidste del ikke lade sig gøre ved håndkraft – så brug dækjern og forsigtigt skub dækket ind over kanten – et lille stykke ad gangen. Pas på slangen ikke er i klemme.

Pump til sidst dækket en anelse op (1-2 bar) og mærk/ pres dækket hele vejen rundt, for at sikre det ligger korrekt. Sidst skal du pumpe det op til det anbefalede dæktryk – som regel  5-6 bar.

5.5 Bar cykeldæk pumpet

Igen findes der væsentligt bedre videoer en den nedenstående – håber det giver mening.

Jeg håber du kunne bruge guiden – God fornøjelse med dine nye punkterfri dæk.

Du kan købe dine nye dæk her!

Anbefalede dæk er:

Ofte spillede spørgsmål om cykeldæk

  • Hvilket cykeldæk er bedst i test?

    Bedste cykeldæk baseret på holdbarhed og punkteringsmodstand er Vittoria Randonneur

    Opsummering
    recipe image
    Dato
    Primære produkt
    Vittoria Randonneur
    Min vurdering
    51star1star1star1star1star
    Produkt
    Vittoria Randonneur
    Pris
    DKK 159
    Tilgængelighed
    Available in Stock
  • Hvornår skal cykeldæk skiftes?
    Det er meget individuelt hvor ofte cykeldæk skal skiftes. Men regn med ca. 5 år for et kvalitetsdæk

    Opsummering
    recipe image
    Dato
    Primære produkt
    Vittoria Randonneur
    Min vurdering
    51star1star1star1star1star
    Produkt
    Vittoria Randonneur
    Pris
    DKK 159
    Tilgængelighed
    Available in Stock
  • Kan jeg selv skifte cykeldæk?
    Ja – du kan sagtens selv skifte cykeldæk. Se video af dækskifte her

    Opsummering
    recipe image
    Dato
    Primære produkt
    Vittoria Randonneur
    Min vurdering
    51star1star1star1star1star
    Produkt
    Vittoria Randonneur
    Pris
    DKK 159
    Tilgængelighed
    Available in Stock

Opsummering
recipe image
Dato
Primære produkt
Vittoria Randonneur
Min vurdering
51star1star1star1star1star
Produkt
Vittoria Randonneur
Pris
DKK 159
Tilgængelighed
Available in Stock

Relevante Artikler:

Cykelcomputer Test

Cykelcomputer Test

  Jeg har fået to af de de mest populære billige trådløse cykelcomputere fra cykelpartner.dk til test - Cateye...

Affugter Test

Affugter Test

Er du træt af fugt i dit hjem og vil du gerne blive fri for skimmel enten på badeværelset eller kondens på dine...

Byggesagkyndig pris

Byggesagkyndig pris

Tør du foretage huskøb uden byggesagkyndig køberrådgivning? Jeg turde ikke - primært fordi jeg ikke forstod præcis...

23 Kommentarer

  1. Bjarne

    Du skriver i starten af artiklen du her gode erfaringer med vittoria rubbino III kan du berette mere om dette dæk. Overvejer dette nemlig

    Svar
    • admin

      Hej Bjarne,
      Ja selvfølgelig – selvom det ikke bliver uddybet i helt samme grad som Randonneur.
      Jeg har kørt med Vittoria Rubino de sidste 11 år. Jeg har samlet set haft én punktering (og en enkelt nedslidning). Jeg tør derfor godt anbefale dækket – især når man tager prisen i betragtning. Det har et godt vejgreb og er relativt let at montere (kræver dog lidt flere fingerkræfter en Randonneur og evt. dækjern.)
      Jeg er ikke elite-racercykel entusiast på nogen måde – så derfor skal jeg ikke kunne sige noget om f.eks. rullemodstand i forhold til andre dæk. Og så skal det ikke være nogen hemmelighed at muligheden for at matche farven med stelfarve også har haft en indflydelse.
      Mvh Anders

      Svar
  2. Janne

    Jeg har min første racer. Med sommerdæk. Dvs. Uden mønster. Jeg er nervøs for at køre her om efteråret, for at skride i det våde føre. Hvilket dæk vil du anbefale? Jeg har en giantLiv dameracer. Vh janne

    Svar
    • admin

      Hej Janne,
      Helt generelt ville jeg så snart der begynder at blive saltet skifte over til “vintercykel”. Alene af den årsag at det slider hårdt på de dyre gear grupper at køre om vinteren. Hvis du alligevel gerne vil fortsætte, så husk jævnlig rengøring og tag f.eks. Schwalbe Marathon Plus SmartGuard. Det er et stærkt punkterfrit dæk med lidt mønster.
      Mvh Anders

      Svar
  3. bent rasmussen

    jeg har p.t. en citybike monteret med hutchinson serenity punkterfri 700x35c. Nu har jeg købt mig en ny elcykel mrk.corwin city e bike 28″ der er monteret med maraton plus 700x38c, men de er jo ikke 100% punkterfri, og det vil jeg gerne have da jeg vil til at køre rigtig lange tue – men helst uden at punktere. Er det muligt at få sådanne dæk til 700x38C el-cykel – eller er det ikke muligt?
    håber på et positivt svar – mvh bent rasmussen Aabenraa.

    Svar
    • admin

      Hej Bent,
      Jeg kan ses det fås i 700 x 38C – men 700 x 35C burde kunne gå til din fælg. Når det er sagt så er Marathon Plus dækket et rigtigt godt punkterfrit dæk – så det ville jeg nok lade sidde på.
      Mvh Anders

      Svar
      • Niclas

        Hej. Der findes Tannus tires som laver massive og luftfrie cykeldæk. De kan umuligt punktere og skal heller ikke pumpes. Jeg har dem på min cykel, og de kører skide godt!

        Svar
        • admin

          Hej Niclas,
          Tak for info – de må testet når jeg får tid :-). Ud fra hvad jeg kan læse skal læserne dog være opmærksomme på den lidt sværere montering af dækket (for begyndere) og den lidt større rullemodstand. Men lækekrt ikke at skulle tænke på lufttryk / punkteringer :-).

          Svar
  4. Thomas Szücs

    Mit første sæt Randorunner holdte i 1,5 måned. Så var der tegn på sprækker på begge dæk. Dem fik jeg byttet og nu er der så gået 1,5 år og 2. sæt er ved at gå i stykker. Jeg er desværre ikke imponeret.

    Svar
    • admin

      Hej Thomas,
      Tak fordi du deler dine erfaringer. Det første sæt tror jeg du har været uheldig med. Dækkene vil jeg mene burde holde 3-5 år før de begynder at vise tegn på at de skal skiftes. Mine første Randonneur dæk begynder her efter 4 år at sprække en anelse i siderne, men har stadig til gode at punktere. Har du enten kørt med for højt eller for lavt tryk?
      Mvh Anders

      Svar
  5. Brian

    Hej hvilke af de 2 dæk
    Vil du anbefale til
    El cykel

    Svar
    • admin

      Hej Brian,
      Jeg kører selv med Randonneur (35c) på min elcykel.
      Mvh
      Anders

      Svar
  6. Freddy

    Købte et “Milas” 700x38C d. 7.9.2017, som efter ca. ½ år begyndte det at slå revner / kærre, men efter 1 år og 11 dage er der mange revner, og ikke slidt, som vist på et af de første fotos som er vist tidligere.
    Jeg tog det med til forretningen hvor jeg havde købt det, men svaret var, at der ikke kan reklameres over dækket og andre gummidele efter ½ år, som er meget forkert, da det er lavet med en for dårlig gummiblanding, og bør holde meget længere til det nærmest er slidt op.
    Da jeg har været ansat i et firma, hvor vi havde med gummi at gøre, ved jeg godt hvad det handler om.

    Svar
    • admin

      Hej Freddy,
      Tak for dine erfaringer. Jeg kan ikke finde meget info om “Milas” dæk – men nu er det i hvert fald muligt for andre at se dine erfaringer.
      Mvh Anders

      Svar
  7. Lars

    jeg har lige købt mig, min første racercykel og skal have nye dæk på. de nuværende dæk, der sidder på er 700×23 / 23-622.
    hvad for nogle andre mål kan jeg bruge af dæk?

    Svar
    • admin

      Hej Lars,
      Der skal du slå den specifikke fælg op for at se hvilke andre mål du kan sætte på.
      Mit umiddelbare bud vil være at du sagtens kan gå en størrelse op (700 x 25) – og i mange tilfælde få lavere rullemodstand og bedre komfort

      Svar
  8. Martin Bartholin

    Står til at skifte sutter på raceren, men er lidt i tvivl om jeg skal køre videre med continentals grand prix 4/5000 serie eller prøve schwalbes durano plus for at opnå bedre modstad mod punkteringer. Min tvivl går på hvor meget forskellen i rullemodstanden betyder i ca km/t. Jeg cykler primært 3 gange til eller hjem fra arbejde om ugen (50km), med et snit på ca 30/km/t +/-1??

    Svar
    • admin

      Det er begge gode dæk. Jeg skal ikke kunne sige præcis hvor stor forskel det er – men jeg vil tro det er under 1 km/t. Til gengæld vil den eventuelt ene punktering hive gennemsnitsfarten ned 🙂

      Svar
  9. Jesper Hansen

    I 2017 monterede jeg Randonneur på fruens cykel, og hun har endnu ikke haft nogen punkteringer.
    I starten af 2020 begyndte jeg dagligt at cykle 2x10km til/fra arbejde, og ville derfor have nogle ordentlige dæk.
    Randonneur kunne jeg ikke få smalle nok, så jeg købte i stedet Schwalbe Marathon. Dem har jeg kørt med dagligt siden uden nogen punkteringer, indtil for to måneder siden, hvor jeg fik to punkteringer inden for en uge (søm+clips).
    For en måned siden købte jeg en ny gravelcykel, hvor der var monteret 700×45 Pirelli Cinturato Gravel H.
    Efter 12km, havde jeg så den første punktering. 2 dage efter, var den gal igen, ny punktering.
    Fant ud af at både fælg og dæk var forberedt på tubeless setup, så det for forsøgte jeg.
    Men ak, efter 3km, var den gal igen. Væsken kunne ikke lappe hullet, og jeg måtte pumpe cyklen for hver 2. km, indtil jeg kom på arbejde.
    Fik nok af Pirelli dækket, og købte nogle Schwalbe G-One tubeless og satte på.
    Efter to uger med Schwalbe G-One, kunne jeg i weekenden konstantere et flat baghjul.
    3 huller, hvor de to var blevet lappet af væsken, samt et hul i fordækket, som også var blevet lappet.
    Det er ret imponerende hvor ringe graveldæk åbenbart er.
    Hvis man tror at man er godt sikret ved at købe nogle gode kvalitets tubeless dæk, og køre tubeless, så kan bliver man slemt skuffet.

    Næste dæk bliver helt klart Marathon Plus muligvis i Tour udgaven. Livet er sgu for kort til at stå ude på en mørk landevej i sne og frost med en flad cykel.

    Svar
    • admin

      Hej Jesper,
      Mange tak for at dele dine erfaringer 👍
      Mvh Anders

      Svar
  10. Christen

    Hejsa..

    Hvad er gået galt med mine schwalbe marathon plus dæk efter jeg havde fået min cykel forårs klargjort efter havde stået stille i nogle år kørte jeg ca 12 km så kom den første punktering på baghjulet . surt når man hører folk der kører i flere år uden punktering . er jeg bare uheldig eller lyver folk.. Har nogle gange overvejet at få tanus masiv dæk men har hørt at cykelhandler er meget kede af at montere dem da det hvis er noget svært og at der også skulle være stor rullemodstand i dem. Jeg ved ikke rigtig om jeg tør få forårs klargjort min cykel igen er bange for at de punkterfri dæk bliver flade igen.. kh Christen

    Svar
    • admin

      Hej Christen,
      Mit gæt er at du har været uheldig – og bare skal have skiftet slangen. Men det vil din cykelhandler kunne fortælle dig, og inspicere dækket. Har dækket stået stille i mange år vil det have indflydelse på levetiden. I forhold til Tannus har jeg personligt ikke prøvet dem, men vil anbefale dig at tjekke deres Trustpilot inden du endelig beslutter dig. Håber du finder en god løsning. Mvh Anders

      Svar
  11. Anders

    Jeg kørte på Panaracer Tourguard (de gamle gule/sorte med et ret smalt mønster i midten; de er vist udgået nu) i mange år, inden jeg skiftede til Schwalbe Marathon Plus (primært fordi Panaracerne pludselig blev meget svære at finde).
    Jeg har også haft et enkelt Marathon Plus, der gik hul i siden på ret hurtigt. Men ellers er min største anke mod dem, at der er for store tolerancer på dem. Nogle er helt vildt svære at få af og på fælgen; andre er OK. Men er ellers rimeligt tilfreds med holdbarhed og modstand mod punkteringer. Hvis man piller sten ud af dem engang imellem, er punkteringer ret sjældne. Jeg har kørt flere af dem helt ned til, at man kunne se det blå indlæg…
    Jeg har lige købt et sæt Panaracer Tourguard Plus, der reelt ligner en Marathon Plus kopi; både på mønster og konstruktion. De lader til generelt at være lidt billigere. De er umiddelbart specificeret til lavere tryk (fx 110psi vs 115psi for 25-622) – men det er i min verden marginalt.
    Vi får se hvordan det går; det ville være rart med et alternativ! 😉

    PS: Har prøvet en del andre igennem tiderne; de fleste har skuffet fælt. Alle de billige punkterfri, der skriver “3D-kevlar” på er (som jeg opfatter det) bare en håndfuld kevlar-fibre i gummiblandingen. Det virker ikke en sk*d – måske lige med undtagelse af dårligere vejgreb. Har haft flere dæk på, der specielt i regnvejr nærmest var farlige. Og mange billige dæk klarer kun <~80psi, hvilket i min verden er for lidt (ineffektivt).

    PPS: Jeg køre generelt helst med autoventiler ("AV"). Primært fordi det så er nemt og bekvemt at bruge tankstationernes luft/manometre, så man får fornuftigt dæktryk i.

    Ref:
    https://panaracer.com/en/products/urban_en/tourguardplusen/tourguardplus-en/
    https://www.schwalbe.com/en/Marathon-Plus-11100766.01

    Svar

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *