Hvilket cykeldæk er bedst i test 2018? Se listen!

Efter 3 punkteringer på en måned var jeg godt træt af min nuværende cykel og forsøgte at finde frem til hvilke dæk der skulle på hvis man ikke skulle punktere. Jeg var næsten ude i om man kunne få nogen uden luft – her har jeg dog på fornemmelsen at de nok ikke ville holde så forfærdeligt længe med 12 km kørsel hver dag.

Jeg forsøgte derfor at finde frem til en god guide til cykeldæk – men fandt ikke noget konkret.

Derfor denne guide for dig til at finde frem til det bedste cykeldæk – og guide til montering.

Hvad er et godt cykeldæk?

Det vigtigste for mig var at dækket havde meget svært ved at punktere – derfor faldt mit valg på Vittoria Randonneur. Jeg har super god erfaring med Vittoria til min racercykel (Vittoria Rubino) – og Randonneur dækket får i anmeldelse 4.2/5 stjerner på Amazon med flere historier om 0 punkteringer og en holdbarhed på over 10.000 KM. Derfor får det min anbefaling.

Ud over at være et punkteringsfrit dæk gik jeg efter:

–          Rullemodstand  (Randonneur har gennemsnitlig rullemodstand)

–          Vægt (Randonneur er ikke det letteste dæk)

–          Monteringssværhed (Randoenneur er ikke det nemmeste at montere – det sidder til fælgen)

–          Holdbarhed (Her er Randonneur testet utroligt holdbart)

Dæk Tabel over dæk jeg overvejede:

DækFordeleUlemperLæs mere
Vittoria RandonneurPris
Holdbarhed
Punkteringsfrit
Behageligt
Indbygget refleks
Vægt
Kun 5.5 Bar
Læs mere
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
Schwalbe Maraton Plus FlatlessPunkteringsfrit
Nem Montering
Holdbart
Indbygget refleks
Dyrt
Læs mere
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Hvorfor ikke bare købe det billigste ”punkterfri” dæk – f.eks fra Harald Nyborg?

Jeg må jo tilstå at der er under to år siden jeg sidst skiftede dæk på denne cykel  – til punkterfri dæk fra Harald Nyborg af mærket Busetto. De virkede faktisk ok og til en pris på under 100 kr. pr. dæk virkede det som et røverkøb.

Her er hvordan dækket ser ud i dag:

Fyldt med sprækker.

Det betyder at den beskyttelse det skal give mod skarpe genstande mindskes – og din risiko for punkteringer er derfor væsentligt højere.

Hvornår skal du skifte dæk på cyklen?

Jeg vil mene efter behov – det vil sige enten når du føler du er begyndt at punktere FOR meget eller når du kan se det slår sprækker. Det betyder at dækket er ved at give op – og er det mere end 5 år gammelt vil du ligeledes ikke have det samme grip / vejgreb som da det var nyt.

Hvem har testet cykeldæk i Danmark?

Mig bekendt har jeg kun kunnet finde en test fra 2011 af Søndagsavisen. Her blev Vittoria Randoenneur kåret som vinder grundet særlig stor holdbarhed.

Kevlar cykeldæk

Blot fordi et cykeldæk har markeringen Kevlar har det ikke nødvendigvis en god evne til at forhindre punkteringer. Ej heller markeringen som punkteringsfrit dæk. Undersøg kvaliteten af dækket, producenten og meget andet på google hvis du bestemmer dig for et andet dæk end de anbefalede. Kan du ikke finde artikler om det – så brug pengene andetsteds. Du kan selvfølgelig være heldig og ende med et ok dæk – men du kan også købe katten i sækken og så stå med samme hovedpine som tidligere!

Punkteringsfrit dæk

Egentlig findes punkterfri dæk ikke – medmindre du går over i samme type som der findes til barnevogne – hvor det er en form for gummi hele vejen igennem.

Det slides hurtigt – og jeg ved ikke engang om det kan fås til cykler.

Du kan sikre dig mod punktering på 3 måder:

  1. Ved at have et godt cykeldæk (min anbefaling)
  2. Ved at køre med et indlæg inde i i dækket (besværligt – men virker)
  3. Ved at have en selvlappende slange (hvilket jeg ikke vil anbefale, da ventilen med tiden bliver “træt” og du dermed har svært ved at pumpe dækket.)

Hvilken cykeldæk størrelse skal du vælge?

De 2 mest almindelige størrelser er :

700x23c – til racercykler

700x35c – til citybikes

Den bedste måde at finde ud af hvilket dæk du skal bruge er at kigge på det eksisterende. Der vil som regel stå den eksisterende størrelse.

Ellers kan du bruge denne guide til at finde det rigtige dæk>>

Hvor skal du købe dit cykeldæk henne?

Uanset om du er fra Aarhus, Aalborg, København eller Odense vil jeg anbefale dig at købe det online. Mit er købt via cykelpartner.dk, der giver prisgaranti, fri fragt over 299 kr. og 365 dages returret – men det er naturligvis helt op til dig hvor du køber det.

Sådan monterer du dækket selv

Du kan sagtens selv – jeg tror på dig!

Så:

Efter bestilling af dækket skal du naturligvis have monteret det.

Jeg har lavet en kort 4 trins guide til skift af dæk.

Trin 1 – Værktøj

Det værktøj du skal bruge kommer an på om det er fordæk, bagdæk eller begge du skal skifte. Som udgangspunkt skal du som minimum bruge en svensknøgle, 1-2 dækjern og en cykelpumpe. Afhængig af gearsystemet skal du muligvis bruge yderligere værktøj. Om du vil bruge dækjern af jern – eller af plastik er op til dig. Bruger du dækjern af jern – skal du passe på du ikke  ”niver” slangen i stykker ved montering.

Du kan købe ovenstående 3 stk. parktool dækjern i plastik til 29 kr. her>>

Trin 2 – Afmontering af dækket

Start med at lukke luften ud af slangen. Når den er flad – kan du på den ene siden af ventilen sætte et dækjern ned og løfte dækket ud over fælgkanten.

Tag herefter det næste dækjern og sæt det på den anden siden af ventilen og løft også her dækket ud over fælgen.

Herefter kan du tage dækjernet og køre det rundt langs fælgen og dermed frigøre dækket fra fælgen. Når kanten er ude over i den ene side – kan du nå ind og hive ventilen/slangen ud (husk at fjerne ventil omløber skruen på den modsatte side). Herefter er dækket lige til at tage helt af fælgen.

Jeg har optaget følgende video, der viser skiftet.

Se nedenfor:

Trin 3 – Tjek fælgen

Når du har fået afmonteret dækket er det vigtigt at sørge for at fælgen er helt ren og især at den er fri for småsten, glasskår eller andet der kan punktere en ny slange. Kør en finger igennem eller vask den og sørg for den er tør igen før montering af nyt dæk. Fælgbåndet skal være intakt.

Trin 4 – Monter det nye dæk (og slange)

Tjek rotationsvejen på dækket! Det SKAL vende rigtigt!

Herefter – pump slangen så den får form. Monter herefter den ene side af dækket på fælgen. Herefter sætter du slangen i ved at snige ventilen ind mellem dækket og fælgen. Fold slangen ind hele vejen rundt så den kommer til at ligge pænt. Begynd herefter monteringen af dækket – start ved ventilen med at trykket dækket hårdt ned og fortsæt herefter næsten halvejs rundt. Start herefter forfra mod den anden siden, således at det stykke der mangler er modsat ventilen. Nye dæk kan være svære at få rullet på uden dækjern. Et par tips er at lukke luften ude af slangen igen og pressen dækket så meget som muligt mod det stykke, der mangler, eller smøre eksempelvis brun sæbe på kanten af dækket og evt. Fælgen for at den lettere glider på. Kan den sidste del ikke lade sig gøre ved håndkraft – så brug dækjern og forsigtigt skub dækket ind over kanten – et lille stykke ad gangen. Pas på slangen ikke er i klemme.

Pump til sidst dækket en anelse op (1-2 bar) og mærk/ pres dækket hele vejen rundt, for at sikre det ligger korrekt. Sidst skal du pumpe det op til det anbefalede dæktryk – som regel  5-6 bar.

Igen findes der væsentligt bedre videoer en den nedenstående – håber det giver mening.

Jeg håber du kunne bruge guiden – køb dine nye dæk her!

Opsummering
Dato
Primære produkt
Vittoria Randonneur
Min vurdering
5
1star
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
1star
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
1star
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
1star
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
1star
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Skribent: admin

Del dette indlæg på

14 Kommentarer

  1. Du skriver i starten af artiklen du her gode erfaringer med vittoria rubbino III kan du berette mere om dette dæk. Overvejer dette nemlig

    Send Svar
    • Hej Bjarne,
      Ja selvfølgelig – selvom det ikke bliver uddybet i helt samme grad som Randonneur.
      Jeg har kørt med Vittoria Rubino de sidste 11 år. Jeg har samlet set haft én punktering (og en enkelt nedslidning). Jeg tør derfor godt anbefale dækket – især når man tager prisen i betragtning. Det har et godt vejgreb og er relativt let at montere (kræver dog lidt flere fingerkræfter en Randonneur og evt. dækjern.)
      Jeg er ikke elite-racercykel entusiast på nogen måde – så derfor skal jeg ikke kunne sige noget om f.eks. rullemodstand i forhold til andre dæk. Og så skal det ikke være nogen hemmelighed at muligheden for at matche farven med stelfarve også har haft en indflydelse.
      Mvh Anders

      Send Svar
  2. Jeg har min første racer. Med sommerdæk. Dvs. Uden mønster. Jeg er nervøs for at køre her om efteråret, for at skride i det våde føre. Hvilket dæk vil du anbefale? Jeg har en giantLiv dameracer. Vh janne

    Send Svar
    • Hej Janne,
      Helt generelt ville jeg så snart der begynder at blive saltet skifte over til “vintercykel”. Alene af den årsag at det slider hårdt på de dyre gear grupper at køre om vinteren. Hvis du alligevel gerne vil fortsætte, så husk jævnlig rengøring og tag f.eks. Schwalbe Marathon Plus SmartGuard. Det er et stærkt punkterfrit dæk med lidt mønster.
      Mvh Anders

      Send Svar
  3. jeg har p.t. en citybike monteret med hutchinson serenity punkterfri 700x35c. Nu har jeg købt mig en ny elcykel mrk.corwin city e bike 28″ der er monteret med maraton plus 700x38c, men de er jo ikke 100% punkterfri, og det vil jeg gerne have da jeg vil til at køre rigtig lange tue – men helst uden at punktere. Er det muligt at få sådanne dæk til 700x38C el-cykel – eller er det ikke muligt?
    håber på et positivt svar – mvh bent rasmussen Aabenraa.

    Send Svar
    • Hej Bent,
      Jeg kan ses det fås i 700 x 38C – men 700 x 35C burde kunne gå til din fælg. Når det er sagt så er Marathon Plus dækket et rigtigt godt punkterfrit dæk – så det ville jeg nok lade sidde på.
      Mvh Anders

      Send Svar
      • Hej. Der findes Tannus tires som laver massive og luftfrie cykeldæk. De kan umuligt punktere og skal heller ikke pumpes. Jeg har dem på min cykel, og de kører skide godt!

        Send Svar
        • Hej Niclas,
          Tak for info – de må testet når jeg får tid :-). Ud fra hvad jeg kan læse skal læserne dog være opmærksomme på den lidt sværere montering af dækket (for begyndere) og den lidt større rullemodstand. Men lækekrt ikke at skulle tænke på lufttryk / punkteringer :-).

          Send Svar
  4. Mit første sæt Randorunner holdte i 1,5 måned. Så var der tegn på sprækker på begge dæk. Dem fik jeg byttet og nu er der så gået 1,5 år og 2. sæt er ved at gå i stykker. Jeg er desværre ikke imponeret.

    Send Svar
    • Hej Thomas,
      Tak fordi du deler dine erfaringer. Det første sæt tror jeg du har været uheldig med. Dækkene vil jeg mene burde holde 3-5 år før de begynder at vise tegn på at de skal skiftes. Mine første Randonneur dæk begynder her efter 4 år at sprække en anelse i siderne, men har stadig til gode at punktere. Har du enten kørt med for højt eller for lavt tryk?
      Mvh Anders

      Send Svar
  5. Hej hvilke af de 2 dæk
    Vil du anbefale til
    El cykel

    Send Svar
    • Hej Brian,
      Jeg kører selv med Randonneur (35c) på min elcykel.
      Mvh
      Anders

      Send Svar
  6. Købte et “Milas” 700x38C d. 7.9.2017, som efter ca. ½ år begyndte det at slå revner / kærre, men efter 1 år og 11 dage er der mange revner, og ikke slidt, som vist på et af de første fotos som er vist tidligere.
    Jeg tog det med til forretningen hvor jeg havde købt det, men svaret var, at der ikke kan reklameres over dækket og andre gummidele efter ½ år, som er meget forkert, da det er lavet med en for dårlig gummiblanding, og bør holde meget længere til det nærmest er slidt op.
    Da jeg har været ansat i et firma, hvor vi havde med gummi at gøre, ved jeg godt hvad det handler om.

    Send Svar
    • Hej Freddy,
      Tak for dine erfaringer. Jeg kan ikke finde meget info om “Milas” dæk – men nu er det i hvert fald muligt for andre at se dine erfaringer.
      Mvh Anders

      Send Svar

Send en Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Share This