Test af cykellygter – bedst i test 2018

ModelFordeleUlemperLink
Smart SuperflashBedst i test Oktober 2018 hos TÆNK
Billig
Batteri op til 190 timer
Kræver fastmonteret lygteholder - medfølger
Du skal huske at tage dem med
Ikke tyverisikret
Køb her!
Reelight SL100Indbygget refleks
Du glemmer den aldrig
Kan modstå dansk vejr
Lyser kun ved kørsel
Sidder udsat ved parkering i cykelstativ
Køb her!
Smart Superflash 60 LuxPositive anmeldelser
Meget lysstærk forlygte
Nem montering
Kun forlygte
Ej tyverisikret
Lidt stor
Køb her!

Der er tre væsentlige ting, der er vigtige ved valg af cykellygter efter min mening. I prioriteret rækkefølge:

  1. Du skal blive set
  2. Det skal være nemt
  3. Du skal selv kunne se

Du skal blive set

Det vigtigste efter min mening er at du bliver set. Har du ikke cykellygter på når det bliver mørkt er risikoen for at du bliver overset væsentligt større – især hvis du heller ikke har reflekser på din cykel. Her er de at lysstyrken på lygterne kommer ind i billedet.

Ofte er magnetlygterne ikke de stærkeste – her skal du have løs lygte – f.eks. Smart Superflash

Det skal være nemt

Dette burde måske egentlig være første prioritet! Du har formentlig som jeg stået i en situation hvor du enten ikke har fået lygterne med eller også er de løbet tør for strøm. Så står man ligesom der…

Det er præcis derfor at de fastmonterede magnetlygter er så geniale. De er relativt nemme at montere, de er der altid og de modeller jeg har haft har været ekstremt pålidelige. Det er er selvfølgelig ikke så nemt som at sætte en diode med en elastik om styret – men til gengæld er de noget sværere at stjæle.

Hvis du af en eller anden årsag ikke ønsker de fastmonterede lygter – så vælg nogen med et nemt monteringssystem.

Du skal selv kunne se

Inde i byen er det knap så vigtigt, da gade belysningen ofte overdøver enhver cykellygte.

Kommer du til gengæld til gader uden belysning, kan du små magnet lygter ofte være utilstrækkelige. I de tilfælde ville jeg supplere med en kraftig forlygte, dedikeret til formålet.

Typer af cykellygter

Stort set alle cykellygter der sælges i dag er baseret på LED teknologien. Det giver god mening, da det er en teknologi, der er meget energieffektiv. Du får altså mulighed for meget lys (høj lumen) uden brug af for meget energi, således at batterierne løber hurtigt tør.

Der findes overordnet 4 typer lygter som du kan vælge:

  • Magnet cykellygter
  • Enkelt Diode
  • Dynamo /Fast nav
  • Flerdiode

Magnet cykellygter (også kaldet induktionslygter)

Magnet cykellygter har vundet indpas hos rigtig mange danske cyklister med god grund. De er billige, kan fås med og uden batteri (så de lyser når du holder stille), fastmonterede så du aldrig glemmer at tage dem med og lever op til lovkravene om cykellygter.

Med eller uden uden batteri

Der kan ikke stilles tvivl om at det sikreste valg er at vælge en magnetcykellygte med batteri, der lyser når du holder stille. Det er dog ikke den løsning jeg nødvendigvis vil anbefale alle.

Fordi…

Batteriet “dør” hvis det ikke bliver brugt regelmæssigt. Det har den afledte effekt på nogen cykellygter at den almindelige blink funktion også holder op med at virke.

Du skal derfor kun vælge løsningen med batteri hvis du bruger din cykel hver uge – og gerne længere ture på 5-10 km.

Enkelt diode lygter

Enkelt diode lygter har været én af de mest solgte modeller, da de var billige og meget lette at montere og have med sig. Med den seneste lovgivning er flere af modellerne dog blevet ulovlige, da de fleste af de solgte modeller ikke var kraftige nok.

Jeg vil alligevel anbefale dig at beholde og eller købe et sæt og have med dig, i tilfælde af din magnetlygter bliver slået skæve eller går i stykker.

Dynamo / Fast Nav

Dynamo er en rigtig god og energieffektiv løsning. Den eneste ulempe er at den er foruddefineret i langt de fleste tilfælde, da det oftest er knyttet sammen med den cykel du køber. Det vil sige det enten er indbygget fra start eller også har du det som udgangspunkt ikke.

Flerdiode lygter

Flerdiode lygten er hastigt på vej frem, da den efterhånden kan producere et meget kraftigt lys uden at sluge dine batterier på alt for kort tid. Langt de fleste anbefalede cykellygter fra TÆNK og FDM er flerdiode lygter.

Smart Superflash test

Jeg har haft følgende på testbordet:

  • Smart Superflash forlygte
  • Smart Superflash baglygte

OG lad det være sagt med det samme – de har et supergodt lys, er nemme at komme i gang med, vandtætte og nemme at montere – what’s not to like?!

Lige nu får du et sæt for kun 156 kr. hos Cykelpartner – det er formentlig DK’s billigste pris>>

Hvad er der i pakkerne?

Begge lygter indeholder monteringsbeslag, alkaline batterier (AAA) og selve lygten.

Montering af batterier

Det er super nemt at montere batterierne. De åbnes nemmest med noget plastik for ikke at ridse dem. Du kan bruge et plastik dækjern eller en plastik klemme.

Herefter ser du den beskyttende gummiring, der gør lygten vandtæt:

Gummiring smart superflash
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Herefter er det bare at indsætte batterierne og låget på igen.

Se denne video for at se hvor nemt det er i praksis:

Montering på saddelpind (eller styr)

I følgende video viser jeg dig hvordan du monterer cykellygten. Eksemplet er for baglygten og limen, der benyttes i videoen skal du forestille dig er saddelpinden 😉

Se den her:

Kort fortalt skrues det medfølgende beslag fra hinanden, du kommer det rundt om saddelpinden og strammer til. Vupti – den er monteret på under 1 minut!

Hvor kraftige er Smart Superflash?

Det er altid svært at vurdere – men de kan sagtens lyse vejen op et pænt stykke foran dig.

Hvad synes andre (erfaringer)?

Se et udpluk fra Cykelpartners kunder:

Klik og se alle anmeldelserne:

Testresultater – de bedste cykellygter

Testresultaterne og anbefalinger er samlet baseret på anmeldelser af de enkelte produkter sammen med officielle tests fra FDM og forbrugerorganisationen TÆNK. Seneste testresultater er fra Oktober 2018.

ModelFordeleUlemperLink
Smart SuperflashBedst i test Oktober 2018 hos TÆNK
Billig
Batteri op til 190 timer
Kræver fastmonteret lygteholder - medfølger
Du skal huske at tage dem med
Ikke tyverisikret
Køb her!
Reelight SL100Indbygget refleks
Du glemmer den aldrig
Kan modstå dansk vejr
Lyser kun ved kørsel
Sidder udsat ved parkering i cykelstativ
Køb her!
Smart Superflash 60 LuxPositive anmeldelser
Meget lysstærk forlygte
Nem montering
Kun forlygte
Ej tyverisikret
Lidt stor
Køb her!

Blinkende lygter eller fast lys?

Det er bevist at blinkende lygter øger sandsynligheden for at du bliver set og der er mindre risiko for at du bliver forvekslet med eksempelvis en bil. Blinkende lygter skal for at de er lovlige, minimum blinke 120 gange i minuttet. Smart Superflash har både blinke og fast lys funktion og de fleste magnetcykellygter blinker – også selv om de er med backupbatteri.

Genopladelig eller ej

Nogle af cykellygterne leveres med et genopladeligt batteri. Det kan være smart, men jeg vil kun anbefale det hvis du bruger det regelmæssig. Ellers er der for stor sandsynlighed for at du kommer til at dræne batteriet og er det ikke et standard AA eller AAA batteri står du måske med en ubrugelig lygte. Batteriet kan nemlig ikke holde til ikke at blive brugt gennem længere tid.

Hvor kraftig skal cykellygten være?

Når du hidtil har købt pærer, har du fokuseret på watt. Når du køber LED pærer fokuserer man på lumen – og når du så skal have cykellygter fokuserer man på candela. Det er groft sagt det samme – men candela måler lysintensiteten – hvor 1 candela ca. er lig med lysintensiteten fra 1 stearinlys. Dine cykellygter skal lyse med minimum 4 candela lige ud og kunne ses fra siden med en mindre lysstyrke. Det er som udgangspunkt ikke noget du selv skal vurdere – men gå eventuelt efter en CE mærkning på cykellygten om at varen overholder lovkravet.

De kraftigste cykellygter er ikke altid godkendte. Dette kan være fordi de ikke kan holde strømmen længe nok i forhold til lovkravet. Er du ligeglad med dette – og egentlig bare ønsker en kraftig lygte – vil jeg anbefale dig at kigge på lygterne fra Lezyne – f.eks. dette 600XL sæt. Her får du både en kraftig for – og baglygte.

Sådan monterer du magnetcykellygter

Her hvad du skal bruge for at komme igang – stjerneskruetrækker, svensknøgle, lygten og magneten. Som udgangspunkt vil jeg anbefale dig at montere lygterne på cyklens venstre side. Til dels undgår du at skulle risikere at rode med gear og derudover gør du cyklen så “bred” som mulig ved at lyser fremgår på din venstre side, hvilket minimerer risikoen for at blive påkørt.

Først monterer du magneten på dit hjul mellem egerne på samme side som lygten skal sidde. Brug lygten til at vurdere ca. placering af magneten. Skru den let fast, men så du fortsat kan flytte på den.

Monter herefter lygten på stellet ved at løsne skruen, der holder hjulet fast på stellet. Inden du skruer den fast så vurder om afstanden til magneten er korrekt. Den skal være ca. 1-2 mm for at du får det bedste lys (jo tættere jo bedre – uden den støder på). Passer afstanden ikke, kan du på de fleste lygter justere hvor tæt selve lygten skal være på magneten.

Kan det ikke lade sig gøre er det nemmeste at skrue lygten fast og derefter forsigtigt bøje metallet ind mod lygten.

Drej hjulet rundt for at sikre at det løber frit og du får det ønskede lys.

Juster magneten endeligt og skru den helt fast.

Sådanne ser det endelige resultat ud.

Brug din Iphone eller Android telefon som nød-cykellygte

Søger du efter “Bicycle Light” kan du på begge platforme få et program frem der gør din skærm til en rød lygte og samtidig tænder lygten/blitzen på telefonen. Det er en absolut nødløsning, da det kræver du holder telefonen fysisk i hånden eller kan finde et godt sted at placere den hvor den frit kan lyse forud og bagud.

Lovgivningen om cykellygter

Jeg skal ikke kede dig med den fulde liste, men kort fortalt skal lygter opfylde følgende krav:

  • Lygterne skal monteres lige frem og lige bagud (evt. med lidt skrå hældning på forlygten for at den ikke blænder)
  • Batteriet skal holde minimum 5 timer ved 5 graders varme (gælder ikke magnetcykellygter). Bemærk vil du have rigtig kraftige lygter – har de svært ved at overholde dette krav. Gør op med dig selv om du vil overholde lovgivningen eller have en kraftig lygte – jeg tvivler på betjenten tjekker om batteritiden passer 🙂
  • Lygterne skal kunne ses tydeligt på minimum 300 meters afstand og være synlige fra siden
  • Lygterne skal være tændt mellem solnedgang og solopgang, samt i tåge og snevejr.
  • Baglygten skal lyse rødt, forlygten må lyse hvidt, gult eller blåligt
  • Lygterne skal være monteret på cyklen
  • Husk i øvrigt reflekser (foran, bagpå og på hvert hjul/dæk)
Opsummering
Test af cykellygter
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
Emne:
Test af cykellygter
Opsummering:
De 3 væsentlige faktorer ved valg af cykellygter. Du skal blive set, det skal være nemt og du skal selv kunne se
Skrevet af:
Original artikel af:
Hvilken.dk
Logo:

Skribent: admin

Del dette indlæg på

2 Kommentarer

  1. Hej
    Jeg er lastbil chauffør og at i anbefaler de fastmonteret magnet lygter forstår jeg ikk meget muligt at de lever op til div lovkrav, men man opdager ikk cykelisten før at hvis uheldet er ude at man ikk kan nå at brremse. Ca 30 meter før.

    Send Svar
    • Hej Jan,
      Tak for din kommentar. Jeg er enig i at det er begrænset lys som magnetlygterne giver. Det bedste er naturligvis at kombinere magnetlygterne med en anden lyskilde også.
      Jeg anbefaler det af årsagen: Det skal være nemt. Ofte glemmer personer som du og jeg lygterne, de løber tør for batteri eller de bliver stjålet. Det gør de fastmonteret ikke i samme grad.
      Mvh Anders

      Send Svar

Send en Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Share This