Opdatering pr. 25 april 2023: Fyrtøjet er desværre udsolgt.
Disclaimer: Modsat mange af de andre ladcykler som du finder her på siden har jeg ikke testet Fyrtøjet ladcykel fra Eventyr Cykler i praksis.
Det vil sige:
At du udelukkende får en skrivebordsanmeldelse – modsat mine anmeldelser af f.eks. SCO Premium e-cargo og Ultimate Curve.
Når jeg så alligevel gør det – så er det fordi jeg synes at det er én af de mest interessante modeller på markedet i 2023.
LÆS OGSÅ: El-ladcykel test – det store overblik
Historien om Eventyr Cykler
Eventyrs første cykel var Klods-Hans som de introducerede tilbage i 2022 (mener jeg).
Det var dengang et hidtil uset design, med en ekstrem stærk 48V motor.
Deres seneste 2023 model af ladcykel hedder fyrtøjet, og er i skrivende stund den eneste de har på lager.
Har du set deres Facebook reklame, ser det ud til at de har en del på lager, og det sælger de til én af markedets laveste priser.
Også denne model er med 48V motor, hvilket i teorien skulle give lidt flere kræfter på bakker i forhold til mange ladcykler som er født med et 36V batterisystem.
Eventyr Cykler Trustpilot
Når du køber ladcykel, er det i høj grad et tillidsspørgsmål.
Generelt set er der positive tilbagemeldinger i forhold til både service og ladcyklen (de fleste anmeldelser er i forhold til Klods-Hans).
I forhold til fyrtøjet er anmeldelserne mere blandet.
Men vurder selv hvad du synes.
Specifikationer på fyrtøjet
Fyrtøjet kommer med følgende væsentlige sepcifikationer:
- 250W motor
- Hydrauliske skivebremser for (Ikke bagerst)
- 10.4 Ah batteri (ladmonteret)
- 7 udvendige gear med Revoshift
- Kan laste op til samlet set 200 kg, (Cyklen vejer 55 kg)
- 48V system
- Ladkassemål: 94 x 66 x 60 cm
- Punkteringshæmmende dæk med reflekser
- Kaleche (det vides ikke om den er tæt)
- Lys for og bag
Lad os gå lidt i detaljer med levering og komponenterne.
Modtages samlet
Eventyrcykler leveres samlet til kantsten og fragten er inkluderet i den endelige pris på cyklen.
Når du modtager cyklen, så sørg for at notere stelnummeret (står typisk under kranken) og nøglenummeret (står på nøglerne på cyklen). Husk at tilkøbe en forsikringsgodkendt lås (husk at gemme kvittering og noter stelnummer på låsebeviset) – Så har du styr på modtagelse.
Andre kunder har oplevet at få en kort instruktion ved levering, men jeg skal ikke kunne sige om de fortsat gør det.
Eventyrcykler leveres samlet til kantsten og fragten er inkluderet i den endelige pris på cyklen.
Bremserne
Bremserne på cyklen foran er af mærket Bengal. Det lader til at være de samme som er på AMLadcyklers Ultimate Curve og seneste model af SCO (ej bekræftet) og burde bremse cyklen rigtig fint.
Bagbremsen er til gengæld en fælgbremse.
Og:
Mit bedste råd, ud fra at have ejet eGO ladcyklen med fælgbremse bagpå – er at undlade at bruge den, medmindre det er til nødstilfælde.
Med den fart og vægt, som der er på ladcyklerne, så slider du den for hurtigt op, og så skal du bøvle med skift.
Når det er sagt – kan du sagtens selv. Læs min anmeldelse af bremseklodser her>>
Billede af Bengal bremse på AMLadcykler:
Batteriet
Batteriet er på 10.4aH.
Det er hverken dårligt eller vildt godt.
I praksis, vil det formentlig bringe dig mellem 25-35 kilometer.
Det fastgøres skjult inde under bænken.
Jeg har i skrivende stund ikke svar på om det nemt kan afmonteres og tages med dig.
Lys
Der er forlygter og baglygte på cyklen.
Deres beskrivelse lader det desværre være op til fantasien om det er nogen du selv skal tænde eller om det er integreret som en del af displayet.
Motor, Gear og Last
Cyklen har en lasteevne på samlet set 200 kg.
Det er nok til de flestes behov.
Det er uvidst om bænkene kan holde til vægten på voksne – men det kunne tyde på at den primære bænk (bagerste bænk, der kigger frem, tættest på føreren) kan holde til vægten, hvor den forreste bænk formentlig ikke kan.
Det er spekulation fra min side. Der medfølger siddepuder og seler.
Cyklen leveres med Shimano Tourney 7 gears system med Revoshift.
Uden at kende gearingen – vil jeg tro at de 7 gear er måske lige i underkanten til at kunne bidrage rigtig meget selv ved højeste hastighed, men til gengæld fungerer Revoshift systemet vildt godt!
Det gør at du lynhurtigt kan komme fra 7 til 1 gear ved pludselig opbremsning for rødt lys.
Dermed kan du let få cyklen i gang igen ved grønt lys!
Motoren har jeg ikke prøvet i praksis – men jeg vil gætte på at der er god trækkraft.
Tophastigheden kan ud fra Eventyr Cyklers beskrivelse stilles i 3 niveauer. Eco, Sport & City. Det skulle tilpasse ydeevne og tophastighed.
Dæk
Dækkene er udelukkende beskrevet som værende “Punkteringshæmmende dæk med indbyggede reflekser”.
Bedste gæt er at de er rimelige, men at du burde skifte dem til et godt punkteringsfrit cykeldæk.
Pris
Prisen på cyklen ligger i kampagneperioden på 16.499 kroner, mod en normalpris på 22.000 kroner.
Jeg ved ikke hvor længe du kan spare de 5.501 kroner, så det er nok en god idé at slå til hurtigt.
Det er måske til prisen, det bedste bud på en billig el-ladcykel.
Service og vedligeholdelse
Jeg har forespurgt hos Eventyr Cykler om hvad serviceintervallet er på cyklen og om den leveres med rustfrie skruer.
Jeg har desværre endnu ikke fået svar på dette og en lang række andre spørgsmål, som vil give mening for dig at vide.
Fordele og ulemper ved Eventyr Cykler
Lad os få det opsummeret:
Fordele
Jeg ser følgende fordele ved Fyrtøjet:
- Burde levere god trækkraft ved 48V systemet
- God pris
- Prisen er inklusiv fragt
- God Lasteevne
- Revoshift skifter
Ulemper
Det er svært at give konkret svar på ulemperne, uden at have prøvet cyklen.
For:
Jeg kender ikke den præcise rækkevidde, hvor stærk motoren reelt er gennem hele batterikapaciteten, køregenskaberne, om bænken kan holde en voksen, om lygterne kører over displayet, om kalechen er regntæt mv.
Så måske er der flere ulemper end nedenstående:
- Begrænset batterikapacitet
- Kun hydraulisk bremse foran (også klart det vigtigste, og burde sagtens kunne bremse cyklen sikkert ned)
Konklusion / Samlet bedømmelse
Er du på udkig efter markedets måske billigste el-ladcykel med komponenter i en umiddelbar fornuftig kvalitet, så er Fyrtøjet et godt bud efter min mening – jeg mangler dog at prøve den i praksis.
LÆS OGSÅ: El-ladcykel test – det store overblik
Ofte stillede spørgsmål om fyrtøjet el-ladcykel
- Hvad er godt ved fyrtøjet el-ladcykel?
Fyrtøjet har 48V batterisystem, der burde give god trækkraft, en høj lasteevne og Revoshift gearskifter.
- Hvad er mindre godt ved fyrtøjet ladcyklen?Fyrtøjet kunne leveres med et større batteri, og så har den kun hydrauliske bremser foran.
0 kommentarer