Knækket cykeleger – sådan skifter du det!

Noget af det værste er en knækket cykeleger!

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Ikke fordi det er dyrt at skifte på en cykel der mangler eger – men fordi at det er lidt besværligt og du kan risikere at dit hjul er blevet skævt.

Uanset – her får du min guide til at skifte det selv, hvad du skal være opmærksom på og hvad du skal bruge af værktøj.

Jeg håber ikke jeg allerede har skræmt dig væk! 🙂

Hvor kan du købe cykeleger?

Det første du skal have skaffet er en ny cykeleger. Hvis ikke du selv vil klare det er det nemmeste at køre forbi din lokale cykelsmed og høre om ikke han har et på lager.

Han måler som regel længden med en tommestok og herefter får du forhåbentlig den rette længde (min fik længden forkert i første omgang).

Du kan også benytte cykel eger beregner guiden nederst på denne side>>

Bliver den for omstændig er en anden løsning at måle længden på egeren ved at måle fra bøjningen op til slutningen af skruen. Kan det ikke lade sig gøre på den knækkede eger – kan du være nødt til at skrue én af de eksisterende eger ud og måle på.

Du kan også være heldig at det fremgår i den manual du fik med din cykel.

Den nemme løsning

Hvis jeg har skræmt dig væk – bare ud fra guiden om at finde den rigtige cykeleger så – så er den nemmeste løsning for dig at bestille et mobilt service til din cykel.

Det koster ca. 200-250 kr. at få dem ud og skifte din eger og samtidig sørger de for at hjulet kører lige bagefter.

Det er næsten ikke tiden og prisen værd at gøre det selv – hvis du kun kommer til at gøre det én gang.

Jeg har ikke specifikke anbefalinger – så søg på google.

Kort om eger og nipler

Jeg skal nok lade være at uddybe for meget – men mere så du er med på nogle af de udtryk, der kommer i artiklen:

Eger er med til at binde navet (altså den midterste del af hjulet) sammen med fælgen.

Egernes funktion er at sørge for den korrekte spænding og modstand så fælgen ikke bliver skæv når den roterer.

En eger består at selve egeren og af en skrue, der holder den fast til fælgen. Dette kaldes niplen.

 

Hvad gør jeg hvis nippelen er væk?

Når du bestiller en ny eger får du også en ny nippel med. Dog skal du have lokaliseret niplen. Har du dobbelbundet fælge som jeg har – kan du høre hvor den er ved at dreje hjulet frem og tilbage.

Se video:

Når du har lokaliseret den skal du have rykket fælgbåndet til side og så er der nogle huller hvor niplen kan komme ud igennem. Det kan godt tage lidt tid at få niplen ud – men det kan lade sig gøre 🙂

Hvis du ikke får den ud vil du kunne høre den køre rundt i fælgen når du cykler.

 

Lad os komme i gang

For at isætte den nye eger skal du bruge følgende værktøj:

værktøj egerskift
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

 

  • En skruetrækker til niplen og til at trækken fælgbåndet til side
  • Evt. Dækjern til at få dækket af / til siden
  • En tang til at holde egern fast med
  • En nippelnøgle til at fastspænde din eger efter montering. Den kan købes her>>
  • Cykelpumpe for at få luft i hjulet efter færdigmontering (læs min cykelpumpe test her>>)

Start med at fjerne den den defekte eger og nippel. Hvis den er knækket ved navet som min hænger den bare løst fra nippelen.

Tag derfor først luften ud af hjulet:

pift dæk
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Derefter kan du tage dækket til siden og bruge skruetrækkeren til forsigtigt at skubbe fælgbåndet til siden så du kan kan komme til niplen og den løse eger:

fjern fælgbånd
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Herefter er det bare at tage den defekte eger ud.

 

Montering af den nye eger

For at montere den nye eger skal du have den ind igennem navet og op til hullet med niplen:

eger i nav
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Det kan godt være lidt svært / trængt med et hjul, hvor der allerede er monteret eger, men det burde kunne lade sig gøre uden at bøje den for meget. Sørg for at den kommer til at sidde og krydse i samme mønster som de resterende eger:

eger montering
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Herefter skal niplen “bare” skrues på:

 

Det kan godt drille lidt.

Et trick er at bruge den gamle defekte eger til at skubbe niplen igennem fælgen så du kan møde den nye eger:

hole niplen
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Herefter kan du forsigtigt begynde at skrue:

begynd at skrue eger på plads
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Afsluttende skal du have fastspændt den nye eger med det korrekte spænd med din egernøgle / nippelnøgle.

Og hvordan gør du så det?

Det er enormt svært – og selv de fleste cykelmekanikere har svært ved det.

Mit råd vil være at tjekke de resterende egers spænding ved at trykke på dem og så sørge for at fornemmelsen er ca. det samme på den nye eger:

nippelnøgle
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Når du har gjort det, så drejer du lige baghjulet nogle omgange og holder øje med hvor lige det kører. Det kan som regel lettest ses ved bagbremserne (hvis du har v-bremser) eller langs bagskærmen.

Det behøver ikke køre 100% lige, men kører det så skævt at bremserne støder på – skal du have justeret egernes spænding.

Den uddybende justering af hjulet er et HELT KAPTITEL for sig selv, og absolut ikke anbefalet for nybegyndere.

Mit råd vil derfor være at:

Hvis det kører skævt efter montering af den nye eger – at du kører forbi den lokale cykelhandler med erfaring i hjulopretning.

Han vil kunne vurdere om han kan nøjes med opstramning af eger eller om han i værste tilfælde skal bygge et nyt hjul til dig.

 

Opsummering
Knækket cykeleger - sådan skifter du det!
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
Emne:
Knækket cykeleger - sådan skifter du det!
Opsummering:
Guide til skift af eger og stramning af nippel ved brug af værktøj du kan købe selv.
Skrevet af:
Original artikel af:
Hvilken.dk
Logo:

Skribent: admin

Del dette indlæg på

Send en Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Share This